Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14216
Title: Фигура и образ в противоречии изобразительного и выразительного
Other Titles: Figure and Image in Antagonism between the Figurative and Expressive
Authors: Irina, N. Pupysheva
Mikhail, N. Shcherbinin
Пупышева, И. Н.
Щербинин, Михаил Николаевич
Keywords: literal meaning;image;Figure;буквальный смысл;образ;фигуральный смысл;figurative meaning;Фигура
Issue Date: 2013
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. Философия 2013
Abstract: Категория «фигура» в статье рассматривается с точки зрения ее эстетических возможностей. Это позволяет судить о ней как об особой раз- новидности художественного образа. При этом расширяются границы фигуры, фигурального, «фигуративного» за пределы скульптурного воплощения и изобра- жения живописи. Литературный образ рассматривается с точки зрения его «фи- гуративных» возможностей. Проводится соотнесение буквального и фигурального с точки зрения логических и эстетико-антропологических закономерностей смыс- лополагания. Подчеркивается несводимость эстетического противопоставления логическому. Диалектика буквального и фигурального представляется как один из факторов развития литературы, обнаруживается в оппозиции литературных направлений, жанров и стилей. «Фигуративные» возможности образа показыва- ются как наличествующие и в фигуральном, и в буквальном высказывании. Фи- гуративность образа рассматривается на примере басенного сюжета «Ворона и лисица». Сравнивается басенный текст Ж. Лафонтена и И.А. Крылова, прово- дится аналогия с культурными, историческими, ментальными особенностями восприятия . Category of a “figure” is explored in the paper from the point of view of its aesthetic capabilities. This kind of method makes assertions about a figure as a particular type of an image. At that the boarders of the figure, figurative, and “figural” go further the limits of sculptural embodiment and image of pictorial art. Literary image is reviewed in respect of its “figural” capabilities. Correlation of the literal and figurative is conducted against the background of logic and aesthetic-anthropological rules of sense formation. It is underlined that the aesthetic is not simply opposed to logic. Dialectics of literal and figurative is represented as one of the main factors of development of literature, which is detected in opposition of trends, genres and styles of literature. “Figural” capacities of the image are portrayed as existing as in a figurative as in a literal utterance. Figural character of the image is reviews by an example of the fabular plot “The Crow and the Fox”. The fabular texts of J. La Fontaine and I.A. Krylov are compared; an analogy to cultural, historic, and mental particularities of deceit perception is drawn.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14216
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
5_Пупышева_Щербинин.pdf261,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.