Abstract: | This article analyzes the problem of the religious discourse from the semiotic standpoint. The author stresses the difference of the religious discourse from the theological discourse, the former appearing a broader notion: the elements of the religious discourse can occur in belles-lettres as well as in journalism and academic texts. Moreover, the religious discourse bears a double character as it includes the discourse of religion (a «from within» discourse, i.e. practices, or pratiques) and the discourse about religion (an «outside» discourse, excluding pratiques). More complicated seems to be a cross-border discursive domain where a bearer of discourse has to combine both views, both sides of the discourse (from within and from outside). As an example may serve, particularly, the so called ‘religious philology’ – a trend in post-Soviet literary studies supposing that a researcher should not rest upon his religious views as an ethical pillar only, but also as a conceptual and methodological one. This trend shows its defect in attempting to replace a scrupulous analysis of texts by their ideological «correction». As a conclusion, we stress the importance of the semiotically organized approach to the study of the religious discourse, practices and objects. This approach allows a number of ways of interpretation. The work by Jean-Marie Floch (1947-2001) of the Semiotic School of Paris «Lecture de la Trinit d’Andrei Roublev» is described as an example of this approach. В статье с семиотических позиций анализируется проблема религиозного дискурса. Автором подчеркивается отличие религиозного дискурса от богословского. Религиозный дискурс шире: его элементы встречаются в художественных, публицистических, научных текстах. Кроме того, он носит двусторонний характер: с одной стороны, в религиозный дискурс входит дискурс религии (дискурс «изнутри», практики верующих), с другой – дискурс о религии (дискурс «снаружи», вне практик). Проблемной представляется та пограничная дискурсивная область, в которой субъект, носитель дискурса, сочетает оба взгляда. В качестве примера такой области приводится, в частности, «религиозная филология» – направление в постсоветских исследованиях словесности, предполагающее не только этическую, но и концептуально-методологическую опору исследователя-филолога на исповедуемое им вероучение. Это направление обнаруживает существенный перекос, связанный с попыткой заменить скрупулезный анализ того или иного текста его идеологической «корректировкой». Автором делается вывод о необходимости иного, семиотически организованного, подхода к изучению религиозного дискурса, религиозных объектов и практик. Такой подход допускает множество путей интерпретации. В качестве примера семиотического исследования религиозной святыни приводится работа исследователя Парижской школы семиотики Ж.-М. Флоша (1947-2001) «Прочтение «Троицы» Андрея Рублева». |