Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14229
Title: Соотношение типов ценностей в аксиологическом субъекте
Other Titles: The ratio of value types in the axiological subject
Authors: Pawlowskiy, A. I.
Павловский, А. И.
Keywords: axiological subject
concepts
values
ценности
концепты
аксиологический субъект
Issue Date: 2014
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Павловский, А. И. Соотношение типов ценностей в аксиологическом субъекте / А. И. Павловский // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Философия / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2014. – № 10. – С. 27-32.
Abstract: The axiological subject is a system of values. Since values are any symbols of the representation (all of them have their affective meanings), the problem is to correlate the typology of values and to establish a hierarchy of their types. There are three types of values: the values-concepts, the substantive values and the valuescharacteristic features, which organize the representation, turning it into a holistic gestalt. The values-concepts are of secondary nature to the substantive values, since they are the result of the rational inductive generalization. Moreover, they are caused by the language and already bear the fundamental traits of the culture that generated them. The values-concepts of various cultures are fundamentally different, although they may be denoted by the same terms, which make them unsuitable for understanding the specifics of the culture. The values-characteristic features, for one, are primary ones with respect to the substantive values, the meaning of which is defined by their place in the structure of the representation formed by the system of characteristic features.
Аксиологический субъект представляет собой систему ценностей, а так как ценностями выступают любые символы представления (все они имеют свои аффективные значения), то проблема заключается в типологическом соотнесении различных ценностей, установлении иерархии их типов. Можно выделить три типа ценностей: ценности-концепты, конкретные ценности и ценности-характерные черты, которые организуют представление, превращают его в целостный гештальт. Ценности-концепты вторичны по отношению к конкретным ценностям, так как являются результатом их рационального индуктивного обобщения. Мало того, они обусловлены языком, и уже в самих себе несут фундаментальные черты породившей их культуры. Ценности-концепты разных культур принципиально различны, хотя при этом могут обозначатся одинаковыми терминами, что делает их не пригодными для понимания специфики культуры. Напротив, ценности-характерные черты первичны по отношению к конкретным ценностям, значения которых задается их местом в структуре представления, формируемой как раз системой характерных черт.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14229
ISSN: 1562-2983
1994-8484
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Философия. – 2014. – № 10
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3_Павловский.pdf338.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.