Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14238
Title: Феноменология музыкального мышления
Other Titles: Phenomenology of musical thinking
Authors: Sokol, V. B.
Сокол, В. Б.
Keywords: intentional language and reason
musical language and musical thinking
anti-discourse
psychological thinking
phenomenological thinking
aesthetic taste
музыкальный язык и мышление
антидискурс
интенциональный язык и разум
психологическое «мышление»
эстетический вкус
феноменологическое мышление
Issue Date: 2014
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Сокол, В. Б. Феноменология музыкального мышления / В. Б. Сокол // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Философия / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2014. – № 10. – С. 93-101.
Abstract: The author of the article attempts to approbate scientifically the advanced methodology of phenomenological reduction in the field of the аestheticanthropological concreteness through the example of studying musical thinking. The research shows that the establishing of phenomenological epoche is characterized by the explication of an intentional horizon of primary musical experiences which are equivalent in their noetical nature to a complete stream of pure consciousness experiences and therefore generating noematical senses of musical-intentional language and, accordingly, musical-intentional thinking. The required «general order» to which musical thinking aspires is constituted through the live dynamics of noetic-noematical structures of the intentional reason that is carried out in acts of intersubjective communicative development (knowledge) of «the Vital world» (Lebens Welt by E. Husserl). A man is a subject of phenomenological process of knowing the world which is diverted into the sphere of aesthetic-anthropological intentions by means of the musical thinking understood as the epiphenomenon of the intentional reason. In this process a man feels the world «alive» and realizes it as the «music-world» (A.F. Losev).
В статье предпринимается научно-теоретическая апробация усовершенствованной методологии феноменологической редукции в поле эстетико-антропологической предметности на примере исследования сущности музыкального мышления. Исследование регистрирует в установке феноменологического epoche экспликацию интенционального горизонта изначальных музыкальных переживаний, тождественных по своей ноэтической сущности целостному потоку актов переживаний чистого сознания, а значит, генерирующих ноэматические смыслы музыкально-интенционального языка и, соответственно, музыкального = интенционального мышления. Искомый «общий порядок», к которому стремится музыкальное мышление, конституируется в «живой» динамике ноэтико-ноэматических структур интенционального разума, реализуемого в актах интерсубъективно-коммуникативного освоения (познания) «Жизненного мира» (LebensWelt Э.Гуссерля). Человек в позиции субъекта феноменологической установки познания, направленного в сферу эстетически-антропологических интенций, посредством музыкального мышления, понимаемого исключительно в статусе эпифеномена интенционального разума, осознает окружающий мир «живым» как «мир-музыку» (А.Ф.Лосев).
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14238
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14238
ISSN: 1562-2983
1994-8484
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Философия. – 2014. – № 10
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5_Сокол.pdf354.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.