Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14249
Title: О взаимосвязи представлений об идеале и понимания фигуры Героя в искусстве
Other Titles: On the relationship of ideas about the ideal and understanding of the figure of the hero in art
Authors: Pawlowskaya, O. V.
Павловская, О. В.
Keywords: functionality of the Hero
the ultimate
the revolutionary period of art development
the ideal
предельное
функциональность Героя
революционный период развития искусства
идеал
Issue Date: 2014
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Павловская, О. В. О взаимосвязи представлений об идеале и понимания фигуры Героя в искусстве / О. В. Павловская // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Философия / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2014. – № 10. – С. 177-182.
Abstract: The author examines specific critical periods in the development of art. According to him, the revolutionary, critical processes occur at a time of corresponding changes in the society. During this period the society needs Heroes, and art provides them. However, the figure of the Hero is perceived purely from the functional aspect: it is someone who can perform the feat, the one who can come and save. Traditionally, the society keeps in its mind the achievements of the Hero, and he himself is perceived in a typical, simplified form. Art always tries to complicate the Hero, to add not only the external features to him and show the uniqueness of fate through the dynamic action, but to reveal his inner thoughts, motivations and axiological choices. The ideal of the act and the person is formed as a result of dialectical confrontation between the functionality of the Hero (for society) and the integrity of his personality (for the author). But in contemporary history the ideal is deprived of the habitual functions. Therefore, the perception of the Hero changes – he is easily forgotten, and his image becomes less solid and sublime.
В статье рассматриваются особые, переломные периоды развития искусства. По мнению автора, революционные, кризисные процессы происходят в момент соответствующих перемен в социуме. Общество в такой момент нуждается в Героях, искусство их предоставляет. При этом фигура Героя воспринимается сугубо функционально: это тот, кто может совершить подвиг, тот, кто может прийти и спасти. Традиционно в памяти социума откладывается именно свершение Героя, а сам он воспринимается в типическом, упрощенном виде. Искусство же постоянно пытается усложнить Героя, добавить ему не только внешних особенностей и показать уникальность судьбы через динамическое действие, но раскрыть его внутренний мир, мотивации и ценностные выборы. В результате диалектического противостояния функциональности Героя (для общества) и полноты его личности (для автора) формируется идеал поступка и человека. Но в новейшей истории идеал лишается привычных функций. Поэтому меняется и восприятие Героя – он легко забывается, а его образ становится менее цельным и возвышенным.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14249
ISSN: 1562-2983
1994-8484
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Философия. – 2014. – № 10
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4_Павловская.pdf311 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.