Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14271
Title: Духовное прекрасное в работе Н.К. Рериха «Шамбала»
Other Titles: Beauty and beyond: N. K. Roerich’s Shambhala
Authors: Белякова, Ирина Евгеньевна
David, Cocksey
Irina, E. Beliakova
Кокси, Дэвид
Keywords: hypnosis;prose poetics;the sublime;beauty;поэтическая проза;духовное прекрасное;Рерих;Roerich;гипнотический эффект
Issue Date: 2012
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. Филология 2012
Abstract: Статья посвящена концепту прекрасного в работе Н.К. Рериха «Шамбала» (1930). В статье исследуется имплицитная и эксплицитная лексикализация концепта, приводятся микроконтексты, раскрывающие его атипичную комплексность и абсолютность. Аспект абсолютности, раскрывающийся посредством поэтической прозы, включает текст в сферу возвышенного, неземного ив то же время придает словесному высказыванию гипнотический эффект. Делается вывод, что Рерих использует языковые средства для вовлечения читателя в сферу духовного . This article is devoted to the notion of beauty in N.K. Roerich’s 1930 work Shambhala. It examines the text’s implicit and explicit lexicalization of the term, identifying the multiple contexts which confer upon it atypical complexity and an absolute dimension. This aspect, developed through poetic prose, inscribes the text within the literary Sublime and at the same time highlights the hypnotic potential of literary expression. It is concluded that Roerich uses language to suggest heightened consciousness.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14271
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.