Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14289
Title: Дискурсивная схема жития XV-XVII веков
Other Titles: Discursive scheme of the life of a saint in 15th-17th centuries
Authors: Аверьянова, Екатерина Викторовна
Ekaterina, V. Averyanova
Keywords: Контракт;life of a saint;discursive scheme;manipulation;religious discourse;anti-contract;Contract;житие;дискурсивная схема;манипуляция;религиозный дискурс;анти-контракт
Issue Date: 2013
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. Филология 2013
Abstract: В статье рассматривается каноническая дискурсивная схема русского жития с позиций семиотики. Трансцендентный контракт и анти- контракт выступают основными этапами этой схемы. Основным элементом компетенции Субъекта в агиографии выступает модальность знание, позволяющая верно интерпретировать манипуляцию Отправителя и анти отправителя. Модальность мочь необходима, но она производна от знания. Таким образом, основой компетенции святого является коммуникативная компетенция, которая формируется в полемической конфронтации с анти-Отправителем. В отличие от сказки в житиях наблюдается более сложное соотношение актантов и актеров: в сказке один актер выступает всегда в одной роли. В житиях один и тот же актер выступает в разных ролях, даже противоположных. Если в сказке герой всегда безупречен и статичен, то в житиях возможна эволюция героя, он может совершать ошибки. Чудо является необходимым компонентом жития, поскольку это элемент прославляющего испытания. Если квалификационное или решающее испытания могут быть имплицитными в житии, то прославляющее испытание постоянно присутствует в повествовании, в назидательных целях, поскольку сам жанр это . The paper considers the canonical discourse scheme of the Russian life of a saint from the point of view of semiotics. The transcendent contract and the anti-contract are the main stages of the scheme. The main element of the competence of the Subject in the hagiography is the modality of knowledge, which allows to correctly interpret the manipulation of anti-Sender and the Sender. The modality “to be able” is necessary, but it is derived from knowledge. Thus, the basis of the competence of the saint is a communicative competence, which is formed in the polemical confrontation with the anti-Sender. In contrast with the tales in the lives of saints we observe a more complex relationship of actants and actors: in the fairy tale one actor always stands in the same role. In the lives of saints the same actor can play different roles, even opposite. If in the tale the hero is always immaculate and static, then in the lives of saints the evolution of the hero is possible, the hero can make mistakes. The miracle is a necessary component of the lives of saints as an element of glorifying test. If the qualification or the decisive test can be implicit in the life, the grorifying test is always present in the story, for the hortatory purposse, since it is presupposed by the genre.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14289
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
Аверьянова Е.В..pdf1,52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.