Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14303
Title: Лингвокогнитивные модели концептуальной оппозиции «тепло-холод» на примере синестезии цвета и эмоции (на материале глав из романа Д.Г. Лоуренса «Сыновья и любовники»)
Other Titles: Cognitive models of the conceptual opposition «warmth-coldness» on the basis of synesthesia of colour and emotion in D.H. Lawrence’s novel «Sons and lovers»
Authors: Пономарёва, Елена Юрьевна
Elena, Yu Ponomareva
Keywords: Концепт;concetual integration;cognitive modelling;synesthesia;conceptual opposition;Сoncept;концептуальная интеграция;когнитивное моделирование;синестезия;концептуальная оппозиция
Issue Date: 2013
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. Филология 2013
Abstract: В данной статье рассматривается понятие синестезии с точки зрения стилистики и когнитивной лингвистики. В ходе анализа примеров синестезии в главах произведения Д.Г. Лоуренса «Сыновья и любовники» выявляются синестетические комплексы, выражающие особенности отношений главных героев в виде концептуальной оппозиции «тепло-холод», а затем моделируется структура данной оппозиции, в рамках которой проводится когнитивный анализ компонентов комплекса «цвет-ощущение-эмоция», делается вывод о роли синестезии в понимании характеров главных персонажей романа Д.Г. Лоуренса. Когнитивное моделирование концептуальной оппозиции «тепло-холод» проводится с применением методики концептуальной интеграции (сonceptual blending), предложенной Жилем Фоконье и Марком Тернером, согласно которой элементы различных областей смешиваются, в результате чего происходит смешение ментальных пространств в подсознании человека. Результаты, полученные посредством применения методики концептуальной интеграции, сопоставляются с результатами, полученными в ходе применения методики концептуального анализа, включающего рассмотрение понятийного, ассоциативно-образного и эмоционально-оценочного слоев (согласно взглядам И.А. Тарасовой, И.А. Стернина и З.Д. Поповой на структуру концепта). В итоге делается вывод о символике цветовой палитры и роли оппозиции теплых и холодных цветов в тексте Д.Г. Лоуренса, которые является ключом к пониманию эмоционального состояния главных героев . The article discusses the concept of synesthesia in terms of stylistics and cognitive linguistics. While analyzing examples of synesthesia in David Herbert Lawrence’s novel “Sons and Lovers”, the author of the article reveals synesthetic complexes expressed in the form of the conceptual opposition “warmth-coldness”. Each component of the opposition is broken down into the triad “colour-sensation-emotion” forming the conceptual blend of colours, warm or cold sensations and positive or negative feelings/emotions, which helps to interpret the role of synesthesia in understanding the nature of the main characters of D.H Lawrence’s novel. Cognitive modelling of the conceptual opposition “warmth-coldness” is conducted with the help of the method of conceptual integration (conceptual blending), suggested by Gilles Fauconnier and Mark Turner, according to which elements of different mental spaces are mixed, resulting in blending in the human subconsciousness. The results obtained by applying the method of conceptual integration are compared with the results obtained from the implementation of the technique of conceptual interpretation, which includes the basic conceptual, associative and emotive-evaluative layers analysis (according to the views of I.A.Tarasova, I.A. Sternin and Z.D. Popova). In the end, a conclusion is made about symbolism of the colour scheme and the role of the opposition of warm and cold colours in D.H. Lawrence’s text, which is a key to understanding the emotional state of the main characters of the novel.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14303
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
Пономарева Е.Ю..pdf1,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.