Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14306
Title: Народно-поэтическое начало в творчестве Н.В. Гоголя первой половины 1830-х гг.: от «Вечеров…» к «Миргороду»
Other Titles: Folk-poetic roots in the prose of Nicolay Gogol in the first half of the 1830s: from “The evenings…” to “Mirgorod”
Authors: Anastasia, A. Semenova
Семенова, Анастасия Александровна
Keywords: концепция фольклора;ecography;cycle;Nikolay Gogol;conception of folklore;Folk-poetic instance;экография;цикл;Н.В. Гоголь;Народно-поэтическое начало
Issue Date: 2013
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. Филология 2013
Abstract: В статье феномен народно-поэтического рассматривается как элемент стратегии логосообразности в русской литературе XIX в. И описывается на материале ранней прозы Н.В. Гоголя. Автором разграничиваются понятия «фольклоризм», «концепция фольклора», «народно-поэтическое начало». Через соотношение ряда элементов прослеживается динамика народно-поэтического начала у Гоголя от цикла к циклу. Устанавливается субстратность трех начал (музыкального, пластического, живописного) в качестве текстопорождающей установки художника, проясняется основание дальнейших размышлений писателя о духе народа. Обнаруживаются знаки субстантности стихийной жизни: лексика, связанная с громом, ударом; горная топика. Целостность мифопоэтики вбирает фигуру «бытового черта», который часто дополняется структурно необходимым элементом мифа о добывании весеннего плодородия богом громовиком. Песня видится источником внутрициклических связей, при которых усложняется бытование персонажа, пересекающего границу из «своего» пространства в «чужое». Народно-поэтическое в осмыслении словообразов «мир» и «граница» раскрывается в категориях: свет/тепло/огонь/вода; защитные границы дома/круг; дождь/ ливень; гром/гроза/молния/гора/скала. Религиозная концепция фольклора изначально мотивирует синкретичность художественного мышления Гоголя, баланс и связь этики и эстетики писателя, рамочность и свободу его самовыражения, его чувство «религиозного . In this paper the phenomenon of folk poetry is considered as the element of Logos congruity strategy in the Russian literature of the 19th century in early prose by N. Gogol. The author differentiates between the concepts “folklorism”, “conception of folklore”, “folk poetry in literature”. Dynamics of folk poetry from a cycle to a cycle is tracked through a correlation of certain elements. A substratum of three sources (musical, plastic, picturesque) is outlined as a text-generating intention. Grounds for the writer`s ideas about the spirit of the nation are observed. The sings of substantivity of the spontaneous life are determined: vocabulary connected with thunder, claps of thunder; the topic of mountains. Integrity of the mythopoetics encompasses the figure of a little devil, who often bears a structurally necessary element of the myth about spring fertility acquired by the God Gromovick. The song is seen as a source of cyclical links in which the existence of a character is complicated (he crosses the border from the “own” space to “alien”). The folk-poetic in comprehension of the words “peace” and “border” is revealed in the category: light/heat/fire/water; walls/circle; rain/cloudburst; thunder/storm/lightning /mountain/rock. The religious conception of folklore initially motivates Gogol’s artistic thinking, balance and connection between ethics and aesthetics, limits and freedom of self-expression, his sense of “spiritual repose”.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14306
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
Семенова А.А..pdf1,25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.