Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14328
Title: Концепт «грех» в романе Дж. Джойса «A portrait of the artist as a young man» концептуальные инверсии
Other Titles: The concept of sin in the novel of James Joyce «A portrait of the artist as a young man»: conceptual inversion
Authors: Ekaterina, V. Novokreshchennykh
David, Cocksey
Новокрещенных, Е. В.
Кокси, Дэвид
Keywords: English-language literature of Ireland;the concept of sin;literature of the turn of the 20th century;концептуальные инверсии;концепт «грех»;Этико-религиозные концепты;conceptual inversion;Ethico-religious concepts;литература рубежа XIX-XX веков;ирландская англоязычная литература
Issue Date: 2014
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. Филология 2014
Abstract: В статье в рамках когнитивно-дискурсивного подхода исследуется этико-религиозный концепт «грех» в романе Дж. Джойса «A Portrait of the Artist as a Young Man» («Портрет художника в юности»). Авторы доказывают, что концепт «грех» реализуется через концептуальные оппозиции «right/wrong», «obedience/disobedience”, «love/sin», «life/death». В статье рассматриваются концептуальные инверсии греха, т.е. его исторические смысловые преобразования, связанные с общим переосмыслением этико-религиозных категорий и концептов на рубеже XIX-XX веков. Эти концептуальные инверсии рассматриваются в рамках структуры героя романа Стивена Дедала. За основу структуры берется временное целое героя (по М.М. Бахтину), которое рассматривается авторами как последовательность четырех фаз жизни героя, соответствующих последовательности глав. На каждой из фаз реализуется инверсия исходной оппозиции. Инверсия нейтрализуется (т.е. происходит восстановление исходной оппозиции) и образуется вновь, пока не утверждается в финале последней фазы, тем самым десемантизируя концепт . The article deals with the ethico-religious concept of sin in the novel of J. Joyce «A Portrait of the Artist as a Young Man» within the discursive-cognitive paradigm. It is proved that the concept is verbalized through the opposition of «right/wrong», «obedience/disobedience», «love/sin», «life/death». The authors look intently at conceptual inversions of the concept, i.e. historical transformations of its meanings. These inversions are studied within the structure of the novel’s hero, Stephen Dedalus. The ‘time integrity’ of the hero, according to Mikhail M. Bakhtin, is taken as a basis of the hero’s structure and considered as a sequence of phases of his life that corresponds to the sequence of the chapters. At each phase, there is an inversion of some initial conceptual opposition. The inversion is then neutralized (i.e. the initial opposition is retrieved) and arises again until it is finally reinforced in the end of the last phase, thus desemantizing the concept of sin.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14328
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
концепТ «грех» в романе дж. джойса.pdf1,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.