Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14355
Title: Идеал родительского воспитания в древнерусских учительских сборниках
Other Titles: The ideal parenting in ancient Russian didactic collections
Authors: Грицай, Людмила Александровна
Lyudmila, A. Gritsai
Keywords: pedagogical collections;the ideal parenting;Up-bringing;учительные сборники;идеалы родительского воспитания;Родительское воспитание
Issue Date: 2013
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. Педагогика. Психология 2013
Abstract: В статье изучается родительское воспитание как философско - исторический феномен в отечественной педагогической мысли Древней Руси. На материале древнерусских учительных сборников определяются ведущие положения концепции родительского воспитания. Основополагающими доминантами этой концепции было признание необходимости единства семьи в ее служении Богу и вера во всемогущую силу воспитания. Отсюда вытекало требование к детям подчиняться воле родителей, а к родителям — помнить о величайшей ответственности за плоды своего воспитания. Главным методом воспитания избирался страх Божий, заключающийся в памятовании человеком Страшного Судилища, осознании своей греховности и стремлении стяжать добродетели, помогающие душе обрести спасение. При этом физические наказания рассматривались как необходимая воспитательная мера, способствующая не только подчинению воли непокорных детей, но через телесную боль преображающая их души, остерегающая от дальнейшего зла и возвращающая на праведный путь. Делается вывод о философско-педагогических идеалах понимания сущности воспитания детей в . The article studies parenting as the philosophical-historical phenomenon in the Russian pedagogic ideas of Ancient Russia. The main concepts of parenting are determined on the material of ancient Russian pedagogic works. The fundamental dominants of this concept were the recognition of the family unity in serving to God and the belief in almighty power of up-bringing. This resulted in the requirement to obey parents, and as for parents — to remember their greatest responsibility for the result of up-bringing. The main method of up-bringing was the fear of God; it meant the remembrance of the Day of the Last Judgment, awareness of their sinfulness and the desire to acquire the virtues helping the soul to get salvation. In this case physical punishment was considered as a necessary educational method, making disobedient children not only to obey the will, but to improve their souls with the help of a bodily pain. Thus, it warned them from the further evil and gave the righteous path. Primarily analysis of ideas contributing to the conclusion about philosophical-pedagogical ideals of the understanding the children up-bringing concept in the family is proposed.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14355
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
Грицай Л.А.pdf1,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.