Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14356
Title: Онтологический подход к развитию креативности как основа когнитивной образовательной технологии
Other Titles: Ontological approach to creativity development as a basis of cognitive educational technology
Authors: Дегтярев, Сергей Николаевич
Sergey, N. Degtyarev
Keywords: Креативность;conceptual structures;individual trajectory of training;ontology;cognitive educational technology;Creativity;концептуальные структуры;индивидуальная траектория обучения;онтология;когнитивная образовательная технология
Issue Date: 2013
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. Педагогика. Психология 2013
Abstract: В статье теоретически обосновывается возможность построения когнитивной образовательной технологии на основе онтологического подхода и использования информационных компьютерных технологий. С помощью онтологии как метода инженерии знаний описывается модель организации информационных ресурсов, необходимых для построения индивидуальной информационно-деятельностной траектории обучения, и на ее основе – процесс управления учебно-познавательной деятельностью учащихся. Раскрываются особенности когнитивной образовательной технологии как технологии развития интеллектуальных и креативных способностей через формирование когнитивных (понятийных, концептуальных) структур интеллекта. В качестве нового элемента технологии описываются применение тест-карт на этапе входного контроля знаний и их возможности в формировании индивидуальной познавательной траектории ученика. Показан вариант частичного замещения обучающей деятельности учителя компьютерной программой, которая в качестве интеллектуальной системы обеспечивает управление учебно-познавательной деятельностью учащегося с использованием информационных баз данных (электронных . The possibility of creating cognitive educational technology on the basis of ontological approach and the use of information computer technologies is theoretically proved. Ontology as a method of engineering knowledge shows the model of organization of the information resources necessary for creation of individual information and activity trajectory of training, and on its basis — the process of management of educational — and — cognitive activity of pupils is described. The features of cognitive educational technology as a method of development of mental and creative abilities through formation. The use of test cards for the entry assessment of knowledge and their opportunity in the formation of a pupil’s individual informative trajectory are described as a new technology element. The author shows the option of partial replacement of a teacher’s training role with a computer program as an intellectual system providing the management of a pupil’s educational and informative activity with the use of information databases (electronic resources).
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14356
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
Дегтярев С.Н.pdf1,32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.