Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14358
Title: Духовность и вера как основа гуманистического миропонимания педагога
Other Titles: Spirituality and faith as the basis of a teacher’s humanistic world outlook
Authors: Закирова, Альфия Фагаловна
Alfiya, F. Zakirova
Issue Date: 2013
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. Педагогика. Психология 2013
Abstract: В статье с позиций герменевтики рассмотрена проблема сочетания научного и вне научного блоков гуманитарного знания в процессе формирования духовной культуры педагога. Утверждается, что применение при истолковании педагогических явлений научных методов познания и художественно-эстетического взгляда на педагогический процесс недостаточно для обретения духовного зрения и настроя на понимание как духовное творчество. Обращается внимание на то, что в теории и массовой практике современного образования духовная составляющая сведена к минимуму. Показано внимание классиков отечественной педагогики к изучению душевной природы ребенка и духовных начал деятельности учителя и воспитателя. Раскрыты продуктивные для осмысления педагогических явлений гуманистические идеи, заложенные в мировых религиях: иудаизме, христианстве, исламе. Подчеркивается роль межконфессионального диалога в истолковании жизненной реальности с позиций гуманизма. Автор обосновывает необходимость синкретического соединения в педагогической деятельности разнообразных методов творческого постижения педагогической реальности, предостерегая от абсолютизации в официальной педагогике гносеологизма, а также от произвольного приложения к педагогике инструментария смежных отраслей . The article deals with the problem of combining the scientific and nonscientific blocks of human knowledge in the formation of a teacher’s spiritual culture from the perspective of hermeneutics. While interpreting educational phenomena, the application of scientific methods of study with artistic and aesthetic view on the teaching process is not enough if you want to gain spiritual vision and cognitive tuning as spiritual creativity. The article draws the readers’ attention to the fact that spiritual component in contemporary education is frequently neglected. The author shows the focus of the classics of pedagogy on the study of a child’s internal nature and spiritual elements of a teacher’s activity. Productive humanistic ideas to apprehend pedagogical phenomena represented in the world religions — Judaism, Christianity and Islam — are revealed. The role of interfaith dialogue in real life from humanistic point of view is explained. The author justifies the necessity of syncretic link of different methods of creative understanding of pedagogical reality in the educational process and warns against the absolutization in the official pedagogy of gnoseology and arbitrary application of related science tools to pedagogy.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14358
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
Закирова А.Ф..pdf1,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.