Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14365
Title: К вопросу о становлении педагогической антропологии
Other Titles: The question of the educational anthropology formation
Authors: Pankratova, L. E.
Панкратова, Л. Э.
Keywords: anthropology
educational anthropology
pedagogics
child
антропология
педагогика
педагогическая антропология
ребенок
Issue Date: 2013
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Панкратова, Л. Э. К вопросу о становлении педагогической антропологии / Л. Э. Панкратова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2013. – № 9. – С. 26-33.
Abstract: The purpose of this paper is the analysis of the main stages in the development of educational anthropology. The XX century was called «the age of a child». This is due to the re-interpretation of the role and place of a child in culture and society. The child is as a subject of law, as a personality, as an object of education and socialization – this is a range of a theoretical interest in various spheres. Educational anthropology may be as a research field, representing a synthesis of different approaches to the phenomenon of a child and childhood. N.I. Pirogov, K.D. Ushinsky, L.N. Tolstoy, P.F. Lesgaft, A.P. Nechayev and other prominent Russian teachers and psychologists played a significant role in its formation. It is necessary to note a contribution of the German philosophers and teachers, such as O.F. Bolnov, G. Rot, G. Nol, etc.Today we can speak about the formation of educational anthropology as a science; about its system and interdisciplinary nature. Although the range of issues, concepts and methods of this science has not been well defined yet, no doubt, it has a theoretical and practical significance.
Целью статьи является анализ основных этапов развития педагогической антропологии. XX век называли «веком ребенка». Это связано с переосмыслением роли и места ребенка в культуре и обществе. Сам феномен детства становится предметом изучения различных наук. Ребенок как субъект права, как личность, как объект воспитания и социализации – вот спектр теоретического интереса в различных дисциплинах. Педагогическая антропология может служить тем исследовательским полем, на котором происходит синтез различных подходов к ребенку и феномену детства в целом. Значительную роль в ее становлении сыграли Н.И. Пирогов, К.Д. Ушинский, Л.Н. Толстой, П.Ф. Лесгафт, А.П. Нечаев и другие выдающиеся отечественные педагоги и психологи. Отдельно необходимо отметить вклад немецких философов и педагогов, таких как О.Ф. Больнов, Г. Рот, Г. Ноль и др. Сегодня можно говорить о сформированности педагогической антропологии как науки; об ее системном и междисциплинарном характере. Хотя круг проблем, понятий и методов данной науки еще не достаточно четко очерчен, ее теоретическая и практическая значимость несомненны.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14365
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14365
ISSN: 1562-2983
1994-8484
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. – 2013. – № 9
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Панкратова Л.Э..pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.