Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14713
Title: Комплексное исследование «школьной зрелости» современных детей
Other Titles: A complex research of modern children’s «school maturity»
Authors: Nailya, Z. Bakieva
Nadezhda, N. Grebneva
Бакиева, Наиля Загитовна
Гребнева, Надежда Николаевна
Keywords: intellectual working capacity;«School maturity»;physical working capacity;физическая работоспособность;умственная работоспособность;«Школьная зрелость»
Issue Date: 2014
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Экология и природопользование. Медико-биологические науки (№6) 2014
Abstract: Проведено комплексное исследование познавательных функций и «школьной зрелости» детей 6-7 лет в условиях г. Тюмени. Особое внимание уделено оценке количественных и качественных показателей умственной работоспособности — интегрального показателя функциональных возможностей детского организма. Установлено, что количественные показатели работоспособности девочек выше по сравнению с мальчиками, что связано с более ранним морфо-функциональным созреванием мозговых структур, отвечающих за формирование познавательных функций. Среди обследованных детей лишь у 10% показатели «школьной зрелости» соответствовали высокому уровню. Адаптация к обучению сопровождалась напряжением физиологических функций, поэтому авторы обращают внимание на проблему, связанную с началом обучения детей с 6 лет, так как у них отмечены самые низкие показатели «школьной зрелости», особенно среди мальчиков, которые быстрее и больше утомляются, а необходимые результаты достигаются при более высокой физиологической «цене», что отрицательно сказывается на состоянии . The article draws on a complex research of cognitive functions and readiness for school (“school maturity”) among 6-7-year old children, which has been conducted in Tyumen. Special attention is paid to the estimation of quantitative and qualitative indicators of intellectual working capacity as an integral indicator of functionality of children's organism. It has been proved that quantitative indicators of girls’ working capacity are higher in comparison with boys’ working capacity, which is connected with their earlier morphological and functional brain structure maturity, which is responsible for the formation of cognitive functions. Among the surveyed 6-7-year old children only 10% demonstrate a high level of school readiness. School adaptation is accompanied by stress of physiological functions; therefore, school enrollment of 6-year-olds deserves special attention since they have the lowest indicators of “school maturity”, especially boys, who get tired sooner and more, and achieve satisfactory academic performance at a higher physiological “price”, which has a negative impact on their health.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14713
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Экология и природопользование

Files in This Item:
File SizeFormat 
157_164_Бакиева.pdf584,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.