Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14832
Title: Оценка экологической опасности промышленных и автотранспортных выбросов
Other Titles: Environmental risk assessmentof industrial and motor vehicleemissions
Authors: Larisa, V. Stavnikova
Robert, A. Stepen
Ставникова, Лариса Валериевна
Степень, Роберт Александрович
Keywords: emission;industrial pollution;Transport;toxicity of pollutants;эмиссия;промышленное загрязнение;Автотранспорт;токсичность поллютантов
Issue Date: 2013
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Экология и природопользование. Экология (№12) 2013
Abstract: Переориентация экономики Красноярска с лесохимического на металлургическо-строительный профиль и ускоренная автомобилизация серьезно изменили экологическую ситуацию в городе. Ее состояние изучали по материалам официальных экологических документов, загрязнению уличной атмосферы, используя комплекс биоиндикационных методов. Данные указывают на двукратное снижение аэрогенной нагрузки в период с начала 1990-х гг. до начала 2000 гг.(с 370 до 180 тыс.т). Начавшийся в 2002 г. подъем производства и рост численности автотранспорта привели к тому, что в 2010 г. аэрогенная нагрузка лишь незначительно (280 тыс. т) уступала доперестроечной и практически остается стабильной. Спецификой динамики загрязнения стало нарастание доли вредного воздействия выбросов автомобилей в общее загрязнение города. Несмотря на 3,5-кратное превышение потенциальной агрессивности поллютантов стационарных источников, выбросы автотранспорта в связи с их низким выделением опаснее для населения. Значение индекса загрязнения атмосферы (ИЗА)5 промышленных районов (Советский и Ленинский) меньше его величины в селитебном Центральном районе с мощными магистралями. Результаты исследований указывают на превышение вредности автотранспортной эмиссии над выбросами стационарных . Reorientation of Krasnoyarsk economy from wood chemistry to metallurgical-building specialization and rapid motorization has seriously changed its environmental situation. The study of its state has been based on official environmental documents, pollution of street atmosphere and a complex of bioindicative methods.The data indicate a two-fold reduction of aerogenic load since the 1990s in comparison with the end of the 1990s and the beginning of the 2000s (from 370 to 180 thousand tonnes). Having started in 2002, the increase of production and the growth of motor vehicles led to the fact that in 2010 it was only slightly (280 thousand tonnes) inferior to pre-perestroika and remains practically stable. Pollution dynamics has become characterized by the increase of vehicle emissions harmful effects share in the total pollution of the city. Despite the 3.5-fold exceedance of potential aggressivenessof pollutants from stationary sources, motor vehicle emissions due to their low emission are more dangerous for the population. The value of APS5 (Air Pollution Source)of the industrial Sovietsky and Leninsky districts is less than its value in the settlement Central district with its powerful motorways. Research results indicate excess hazard motor vehicle emissions over stationary sources emissions.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14832
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Экология и природопользование

Files in This Item:
File SizeFormat 
175-181_Ставникова.pdf307,6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.