Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14963
Title: Град Божий («Россия распятая» М. Волошина) в триптихе Д. Андреева «У стен Кремля»
Other Titles: The City of God (“Crucified Russia” by M. Voloshin) in the triptych of D. Andreev “At the Kremlin walls”
Authors: Бурова, Серафима Николаевна
Serafima, N. Burova
Keywords: “vestnichestvo”;messenger;“extreme” literary era;visionary;apocalyptic syncretism;the literary underground;«вестничество»;вестник;«крайняя» литературная эпоха;визионерство;апокалиптический синкретизм;литературный андеграунд;поле аналогов;analogue field
Issue Date: 2016
Citation: Бурова, С. Н. Град Божий ("Россия распятая" М. Волошина) в триптихе Д. Андреева "У стен Кремля" [Текст] / С. Н. Бурова // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2016. - Т. 2, № 1. - С. 100-111.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2016. Том 2 №1
Abstract: Освоение творческого наследия выдающегося представителя русского литературного андеграунда Д. Л. Андреева, начавшееся в нашей стране с конца 80-х гг., когда легализовались его тексты, требует включения художественных произведений автора в историко-культурный контекст, а также установления творческих контактов с современниками. В статье рассматривается триптих «У стен Кремля» в соотнесенности с еще одним произведением русского андеграунда — «Россией распятой» М. Волошина, созданым в первые послеоктябрьские годы и отражающим основные признаки литературы первых лет Октября (литературы апокалиптического синкретизма). Триптих Д. Андреева хоть и создавался в более позднее время, в прочерчиваемой духовной перспективе России (Кремль Небесный) видит признаки, сближающие ее с Градом Божьим М. Волошина. Выявленное сходство обусловлено принадлежностью обоих художников к визионерскому типу писателей, крайне слабо различаемому в отечественной . The development of the creative heritage of an outstanding representative of Russian literary underground, D. L. Andreev, began in our country since the late 80s, when the documents required for the inclusion of artistic works of the author in the historical and cultural context and the establishment of creative contacts with contemporaries were legalized. The article deals with the triptych “The Walls of the Kremlin” by D. Andreev in the correlation with another work of the Russian underground — “Russia crucified” by M. Voloshin. Voloshin’s work was created in the first post-revolutionary years, and it reflects the main features of the literature of the first years of the October Revolution (which can be characterized as the apocalyptic literature of syncretism). D. Andreev’ triptych, though created at a later time, in the outlined spiritual perspective of Russia (Kremlin Heaven) has some attributes in common with Voloshin’s “City of God”. The observed similarity is due to both the artists belonging to the type of visionary writers, which is barely distinguishable in the Russian philological studies.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14963
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
100_111.pdf435,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.