Abstract: | The article presents the comparative analysis of two educational strategies in the modern system of the general education: learning language as a subject, and linguistic identity development. The purpose, conceptual approaches, the contents, and the system of competences act as the basis for comparison. The article aims at proving that the content of the linguistic identity development is much wider and more diverse, than the content of the Russian language learning as a subject matter or teaching medium in any other subject domain: it has a system-founding value in the axiological and semantic personality formation, and it is realized at another methodological basis – the linguoculturological, which synthesizes the humanitarian and scientific contents and provides the mediated reflexive comprehension of mankind’s cultural foundations by a school student. The concept of the linguistic identity development’ contents is presented as tested in the Tyumen region schools’ experimental activity. The articles defines the contents’ components, selection, development, and integration principles, realization mechanisms in fixed and extracurricular activities, the software and its assimilation results in the form of system of competences of a student as a language personality. The implementation of the linguistic identity development concept will provide conditions for the school students’ self-realization, reflexing, and their successful socialization. В статье проводится сравнительный анализ двух образовательных стратегий в современной системе общего образования – обучения языку как предмету и общеязыкового развития личности. В качестве оснований для сравнения выступают цель, концептуальные подходы, содержание, система компетенций. Доказывается, что содержание языкового развития личности значительно шире и многообразней, чем содержание обучения русскому языку как учебной дисциплине и средству обучения в других предметных областях: оно имеет системообразующее значение в ценностно-смысловом становлении личности и реализуется на иной методологической платформе – лингвокультурологической, синтезирующей гуманитарное и естественнонаучное содержание и обеспечивающей опосредованное рефлексивное постижение школьником культурных основ человечества. Представлена концепция содержания языкового развития личности, апробированная в экспериментальной деятельности школ Тюменской области. Определены компоненты содержания, принципы отбора, освоения и интеграции, механизмы реализации в урочной и внеурочной деятельности, программное обеспечение и результаты его усвоения в виде системы компетенций обучающегося как языковой личности. Реализация концепции языкового развития личности обеспечит условия для самоактуализации, самосозидания и успешной социализации школьника. |