Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14974
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorZheglova, O. A.en
dc.contributor.authorЖеглова, О. А.ru
dc.date.accessioned2018-12-12T09:44:34Z-
dc.date.available2018-12-12T09:44:34Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationЖеглова, О. А. Развитие гуманитарной культуры в процессе формирования научных понятий у студентов педагогических специальностей / О. А. Жеглова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2016. – Т. 2, № 1. – С. 253-269.ru
dc.identifier.issn2500-0896online
dc.identifier.issn2411-197Хprint
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14974-
dc.description.abstractThe aim of the article is to present the procedure and results of the experimental work devoted to the development of the humanitarian culture of future teachers, taking advantage of certain mechanisms of meaningful conceptualization of the pedagogical knowledge. The author has proved the practicability of using pedagogical scientific notions as elements of the training content and building a linguistic concept on its basis. A linguistic concept is regarded as the means of teaching material structuring to develop humanitarian culture of students of pedagogical major. The author reveals the pedagogical potential of research methods of related to pedagogy sciences: hermeneutics, cultural linguistics, psycholinguistics applied to the process of future teachers training. The author has elaborated directions for the successful development of the humanitarian culture of future teachers in the course of formation of scientific notions. The directions include: the presentation of the linguistic concepts formed on the basis of scientific pedagogical notions as invariants of humanities subjects content; the observance of certain principles of teaching content selection initiated by the author; the systematization of teaching materials with account of linguistic concepts meaning and the appliance of educational texts of different genres and sources (scientific, journalistic, artistic and aesthetic) to the cultural experience of the subjects of education. The results of the research work can be used in teaching psychological and pedagogical sciences and other humanitarian subjects at all levels of education.en
dc.description.abstractЦелью статьи является представление процедуры и результатов опытно-экспериментальной работы по развитию гуманитарной культуры будущих педагогов с задействованием механизмов осмысленной концептуализации педагогического знания. Автором доказана целесообразность обращения к научному понятию педагогики как элементу содержания обучения и построения на его основе лингвоконцепта, который в этом случае рассматривается как способ структурирования учебного материала с целью развития гуманитарной культуры студентов педагогических специальностей. Автор раскрывает потенциал исследовательских методов смежных с педагогикой наук – герменевтики, лингвокультурологии, психолингвистики применительно к процессу обучения будущих учителей. Разработаны направления успешного развития гуманитарной культуры в процессе формирования научных понятий у будущих педагогов: представление лингвоконцептов, сформированных на основе научных понятий педагогики в качестве инвариантов содержания предметов гуманитарного цикла; соблюдение предложенных автором принципов отбора содержания обучения; систематизация содержания обучения с учетом лингвоконцептов; наложение учебных текстов из разножанровых источников (научных, публицистических, художественно-эстетических) на культурный опыт субъектов образования. Полученные результаты исследования и разработанная процедура развития гуманитарной культуры могут быть использованы в преподавании психолого-педагогических и гуманитарных дисциплин на всех ступенях образования.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Тюменского государственного университетаru
dc.relation.ispartofВестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2016. – Т. 2, № 1ru
dc.subjectlinguistic concepten
dc.subjectconceptual and terminological apparatusen
dc.subjectconceptualizationen
dc.subjectконцептуализацияru
dc.subjectлингвоконцептru
dc.subjectпонятийно-терминологический аппаратru
dc.titleРазвитие гуманитарной культуры в процессе формирования научных понятий у студентов педагогических специальностейru
dc.title.alternativeThe development of humanitarian culture of students of pedagogical major in the course of their scientific notion formationen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage253-
local.description.lastpage269-
local.issue1-
local.volume2-
local.identifier.uuid7d322064-90e1-44f9-b3a5-acb0d702698a-
local.identifier.handleru-tsu/14974-
dc.identifier.doi10.21684/2411-197X-2016-2-1-253-269-
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
253_269.pdf665.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.