Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14994
Title: Обновление содержания обучающей и исследовательской функций классического университетского образования
Other Titles: Updating the Content of Teaching and Research Functions of Classical University Education
Authors: Емельянова, Ирина Никитична
Irina, N. Yemelyanova
Keywords: social challenges;classical university;teaching and research functions;mission;социальные вызовы;классический университет;обучающая и исследовательская функции;миссия
Issue Date: 2016
Citation: Емельянова, И. Н. Обновление содержания обучающей и исследовательской функции классического университетского образования / И. Н. Емельянова // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2016. - Т. 2, № 2. - С. 160-172.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2016. Том 2 №2
Abstract: На основе анализа истории и теории вопроса, а также изучения миссий 47 университетов — членов ассоциации классических университетов делается вывод о приоритетности обучающей и исследовательской функций на всех исторических этапах развития классического университетского образования. Доказывается обусловленность изменения содержания основных функций университета социально-экономическими вызовами. К наиболее серьезным из них автор относит следующие: профессионализация и практикоориентированность высшего образования, осуществляющиеся за счет фундаментализации обучения; глобализация и открытость образования, которые при конкурентном неравенстве составляют угрозу национальным традициям и культуре; развитие индустрии знания, которая существенно расширила поле образовательных услуг и привела к утрате качества обучения; инновационность как показатель научной продуктивности, что потребовало от университета согласования научных исследований с социально-экономическими приоритетами и тем самым поставило в неравные условия инженерно-технические и гуманитарные области научного исследования. Отвечая на вызовы, университету предстоит реализовывать экспертную функцию в области реализации и оценки качества обучения, прогностическую функцию в области развития приоритетных областей науки, культурологическую функцию в области сохранения национальных интересов и . Based on the analysis of history and the theory of the issue and the studies of the missions of 47 universities — the members of the Association of Classic Universities, the author of the article makes an assumption about the priority of training and research functions at all historical stages of the development of classical university education. The author proves that the changes in the content and basic functions of university education are initiated by socio-economic challenges. Among the most serious challenges are the following: professional and practical orientation of higher education, which is carried out at the expense of the fundamental nature of education; globalization and openness of education, which are a threat to the national traditions and culture; the development of knowledge industry, which has greatly expanded the field of educational services and has led to the loss of education quality; innovation as an indicator of scientific productivity, which requires universities to link their research with the socio-economic priorities, and which, thus, creates unequal conditions for such fields of scientific research as engineering and humanities. Responding to the challenges, a university will apply an expert function in the implementation and evaluation of the quality of education, a predictive function in the development of priority scientific areas, and a culturological function in preservation of national interests and culture.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/14994
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
160_172.pdf342,76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.