Title: | Тематизация песни в русскоязычной онтологической прозе народов Северной Азии последней трети XX века (Е. Айпин, Ч. Айтматов, А. Неркаги) |
Other Titles: | Theming Lyrics in the Russian Language Ontological Prose of Northern Asia in the Last Third of the XX Century (Ye. Aipin, Ch. Aitmatov, A. Nerkagi) |
Authors: | Lagunova, O. K. Лагунова, О. К. |
Keywords: | genesis music song traditionalist paradigm ontological Russian-language prose pagan attitude historical poetics генезис песня традиционалистская парадигма русскоязычная онтологическая проза языческое мироощущение музыка историческая поэтика |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Издательство Тюменского государственного университета |
Citation: | Лагунова, О. К. Тематизация песни в русскоязычной онтологической прозе народов Северной Азии последней трети XX века (Е. Айпин, Ч. Айтматов, А. Неркаги) / О. К. Лагунова // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2016. – Т. 2, № 3. – С. 8-22. |
Abstract: | The purpose of the article is to identify and describe the phenomenon of songs thematization in four prose texts by Russian-speaking writers of the Northern Asia of the last third of the XX century. The author insists on the relatedness of these works to the traditionalist phase of the creative thinking development; the text of the article combines the pagan perception of the world by the masters of the word, which results in specificity and the poetics of songs explicating in them. For the first time it is proved that the song thematization (along with the «chosen-ness» of a cultural hero and depiction of animals as a chosen) is one of the constitutive elements of the ontological prose by Ye. Aipin, Ch. Aitmatov, and A. Nerkagi. The devotedness of the cultural hero opens their way to the common folk song, which involves collectiveness and immensity; it also creates a special space for the eternal spiritual return. The article fixates the imperative of sound overflow through time and space, through the loss of physical boundaries, through the merge of the subject and the natural realities, through a shift of a song’s genesis in them as a marker of the universal harmony. The author explains the specifics of depicting the pagan world perception of masters of artistic expression. Цель статьи – выявить и описать как феномен тематизацию песни в четырех русскоязычных прозаических текстах писателей Северной Азии последней трети XX века. Автор настаивает на отнесении данных произведений к традиционалистской фазе развития образного мышления; текст статьи объединяет языческое мирочувствование мастеров слова, что обусловливает и специфику поэтики эксплицирования песни в них. В работе впервые доказывается, что тематизация песни, наряду с избранностью культурного героя и изображения животного как избранного, является одним из конститутивных элементов онтологической прозы Е. Айпина, Ч. Айтматова и А. Неркаги. Посвященность культурного героя открывает ему путь к общей, народной песне, которая подразумевает коллективность и безграничность; она также создает особое пространство для вечного духовного возвращения. В статье фиксируется императив перетекания звука через времена и пространства, через потерю физических границ, через слияние субъекта с природными реалиями, через перенос в них рождения песни как маркера всеобщей гармонии. Автор объясняет данную специфику изображения языческой природой мирочувствования мастеров художественного слова. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15001 |
ISSN: | 2500-0896 2411-197Х |
Source: | Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2016. – Т. 2, № 3 |
Appears in Collections: | Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.