Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15002
Title: Функциональная дифференциация наименований ученых и учителей в английском языке XI-XV веков
Other Titles: Functional Differentiation of the Middle English Names of Scholars and Teachers
Authors: Добровольская, Оксана Ярославовна
Oxana, Ya Dobrovolskaya
Keywords: functional differentiation;наименования учителей и ученых;агентивно-профессиональная лексика;среднеанглийский язык;etymology;names of teachers and scholars;occupational terms;Middle English;функциональная дифференциация;этимологический состав
Issue Date: 2016
Citation: Добровольская, О. Я. Функциональная дифференциация наименований ученых и учителей в английском языке XI-XV веков / О. Я. Добровольская // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2016. - Т. 2, № 3. - С. 23-39.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2016. Том 2 №3
Abstract: Актуальность темы исследования обусловлена необходимостью комплексного исследования лексической системы языка среднеанглийского периода, в частности, агентивно-профессиональной лексики как ее подсистемы в русле традиционной системно-структурной парадигмы лингвистических исследований и ориентированности современных лингвистических исследований на функционально-системный подход к языку. Статья посвящена общей цели изучения этимологического состава и функциональной дифференциации тематической группы среднеанглийских наименований лиц, профессионально занятых наукой и образованием. На основе изучения лексики по разрядам «общие названия», выполняющие номинативную функцию, и «имена собственные» (имена фамильного типа периода активного формирования фамильной системы), выполняющие функцию идентификации лица как дополнительный к личному имени собственному компонент антропоформулы, в пределах каждой этимологической группы фактический материал распределяется по функциональному принципу на три подгруппы: 1) агентивно-профессиональные названия, бытовавшие и как апеллятивы, и в составе антропоформул, т. е. имевшие устоявшийся узус; 2) агентивно-профессиональные названия, бытовавшие исключительно в составе антропоформул и не входившие в апеллятивный фонд среднеанглийского языка, т. е. имевшие неустоявшийся узус; 3) агентивно-профессиональные названия, отраженные в письменных памятниках исключительно как апеллятивы, т. е. имевшие ограниченный узус. В результате исследования получены абсолютные и относительные количественные данные этимологического состава и функциональной дифференциации тематической группы среднеанглийских наименований лиц, профессионально занятых наукой и обучением, представленной 96 лексемами, составляющими 4% от общего количества среднеанглийских наименований лиц по профессии. Подавляющее большинство (69%) составляют лексемы с ограниченным узусом. Соотношение английских и заимствованных названий составляет 47:53. Наибольший процент среди заимствований принадлежит старофранцузским заимствованиям — 21% — и заимствованиям с двойной (латинской и французской этимологией) — 18%. Полученные на широком фактическом материале объективные данные о месте исконной и заимствованной агентивно-профессиональной лексики в словарном составе среднеанглийского языка является важной составляющей для описания точной картины среднеанглийской . The relevance of the research is due to the need for a comprehensive study of the Middle English vocabulary, in particular of occupational names as its subsystem, which goes in line with the traditional systemic-structural paradigm of linguistic researches focusing on the modern functional-systemic approach to the language phenomena. The article is devoted to the general purpose of the study of the etymological composition and functional differentiation of the thematic group of the Middle English names of teachers and scholars. The investigation of the functional differentiation of the Middle English occupational names is based on the principles of the functional-systemic approach to the language, especially the communicative and historical approaches. Middle English occupational terms are distributed into two classes — common nouns (in their nominating function) and proper names, especially family names (in the function of identification of the person as the component additional to the personal name in the personal nomination formula). Within each etymological group of the vocabulary we distribute the lexical material according to the functional principle and distinguish three groups of occupational names: those functioning exclusively as common nouns; those functioning exclusively as the proper names in the personal nomination formulas; and those functioning as common nouns as well as the proper names. According to the functional principle of the distribution of the vocabulary and on the quantitative calculations, we draw the conclusions about the degree of sustainability of the usage of borrowed occupational names: we consider English words, loan-blends as well as the assimilated borrowings that functioned as the common nouns and proper names to be the words with the established usage; we consider English words, loan-blends and the assimilated borrowings that existed only as the personal name in the nomination formula to be the words with the unsettled usage; we consider English words, loan-blends, and the assimilated borrowings that existed exclusively as common nouns to be the words with the restricted usage. It was found out that functional differentiation of the vocabulary is different in English and borrowed occupational terms as well as within the lexical-thematic subgroups. The study of the Middle English names of teachers and scholars in the etymological and functional aspects revealed the following quantitative data: 96 names of teachers and scholars constitute 4% of the total number of the Middle English occupational terms. The ratio of the English names of farmers as to the loanwords is 47:53. French borrowings constitute 21%, borrowings of Latin and French etymology — 18% of the vocabulary under study. The prevailing majority (69%) are the words with the restricted usage. Data obtained in the study under review are valuable as the constituent part of the comprehensive study of the etymology and usage of the Middle English vocabulary.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15002
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
023_039.pdf433,56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.