Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15003
Title: Форма Present Progressive Passive. Когнитивное осмысление
Other Titles: The Present Progressive Passive Tense. Cognitive Examination
Authors: Ekaterina, B. Zhulina
Жулина, Екатерина Борисовна
Keywords: adaptation;cognitive linguistics;форма Present Progressive Passive;страдательный залог;наблюдатель;адаптация;восприятие;когнитивная лингвистика;passive voice;observer;perception;Present Progressive Passive
Issue Date: 2016
Citation: Жулина, Екатерина Борисовна. Форма Present Progressive Passive. Когнитивное осмысление / Е. Б. Жулина // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2016. - Т. 2, № 3. - С. 40-48.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2016. Том 2 №3
Abstract: В статье форма Present Progressive Passive осмысляется в пределах нового, холистического понимания языка — языка как варианта когнитивного поведения человека, направленного на эффективное приспособление к среде в ситуации коммуникативного цейтнота. Принятие языка как способа адаптации к среде в момент речи ведет к концентрации внимания на контексте ситуации, или речевом контексте, и особенностях восприятия мира человеком. Предполагается, что глагольная форма описывает сопоставление видимой части ситуации, т. е. непосредственно воспринимаемого в акте коммуникации события, с другой частью той же ситуации — событием, которое уже невидимо для наблюдателя. Показано, что эта форма отражает две стороны одной ситуации: непосредственно видимую и результат предшествующего события, который, как и само событие, выступает частью этой ситуации. При этом важно, что наблюдаемая часть идет первой, а результат за ним следует, а не наоборот. Результаты исследования могут применяться в когнитивной лингвистике, когнитивном анализе дискурса, литературной критике . In the article the verbal form Present Progressive Passive is examined within the new, holistic interpretation of language as a cognitive activity of a person aiming at the efficient adjustment to the environment in the time of the communicative time trouble. Understanding of language as the means of the adaptation at the moment of speech leads to focusing of attention on the context of the situation, the speech context, and perception of the reality of the person. It is suggested that the verbal form describes the comparison of the visible part of the situation, i. e. the event being experienced at the moment of speech, with the other part of the same situation that the observer does not see any more. It is shown that this form depicts two parts of the same situation. The part that is being watched and the result of the previous event that as the event itself is only the part of the larger situation. It is sufficient that the part that is being observed goes first and the result follows it, not vice versa. The result can be applied in cognitive linguistics, cognitive analysis of discourse, literary criticism, etc.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15003
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
040_048.pdf376,17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.