Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15017
Title: Профессиональные пробы как инструмент формирования методической культуры педагога в процессе изучения гуманитарных дисциплин в педагогическом вузе
Other Titles: Professional Test as a Formation Tool of Methodical Culture of the Teacher in the Course of Studying of Humanitarian Disciplines in Higher Education Institution
Authors: Kelberer, G. R.
Кельберер, Г. Р.
Keywords: teaching methodology
teacher training
methodological culture of the teacher
professional tests
teacher training
методическая культура педагога
подготовка педагога
профессиональные пробы
методика обучения
профессиональная подготовка педагога
Issue Date: 2016
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Кельберер, Г. Р. Профессиональные пробы как инструмент формирования методической культуры педагога в процессе изучения гуманитарных дисциплин в педагогическом вузе / Г. Р. Кельберер // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2016. – Т. 2, № 3. – С. 193-204.
Abstract: The article considers specific features of using the technology of professional tests in teachers training. The purpose of the research is searching new means of substantial increase of a practice orientation of educational process in accordance with the Federal Educational Standards. According to the author, the practice orientation of educational process is determined by the level of methodical culture of a teacher. In this regard, the research is directed to the development of the model of forming methodical culture of future teachers by means of the system of professional tests. Using the system of professional tests in higher education institutions helps students to obtain the personally important experience for professional activity. Forming methodical culture is considered in the article on the example of the integration of professional tests into teaching humanitarian subjects. This research of the author relies on the practical experience of working with first-year students of the Faculty of Social and Humanity Sciences of P. P. Yershov Ishim Teachers Training Institute (the branch of Tyumen State University). The provided model of forming methodical culture by the means of professional tests provides the inclusion of system of professional tests of real methodical tasks into educational process based on students solving them in modeled and real modes. Thus, the immersion of students into the methodical activities is provided, which promotes not only the formation of the methodical culture of a teacher, but also students’ deeper understanding of the content of a training material by the means of its methodical processing. Special attention is paid to students’ judgment of the experience, which they got during the professional tests by means of reflexive practice. The reflection shall be present at all stages of a professional test. Only in this case the achievement of the main goal of professional tests, which is filling the mastered forms of professional and pedagogical activities by personal and significant content, is possible. For the organization of a reflection during professional tests the scheme of the reflexive diary, which was developed during the research, is offered. The author comes to the following conclusion: professional tests promote the inclusion of students in the active methodical search. The solution of complex methodical professional and pedagogical tasks stimulates creative activity of students and promotes understanding of oneself as the subject of methodical activities. Thus, professional tests are an effective instrument for forming methodical culture of a teacher when studying humanity subjects in teachers training higher education institutions.
В статье рассматривается специфика использования технологии профессиональных проб в подготовке педагогических кадров. Цель исследования – поиск способов значительного повышения практикоориентированности образовательного процесса в условиях ФГОС ВО. По мнению автора, практикоориентированность образовательного процесса определяется уровнем методической культуры педагога. В этой связи исследование направлено на разработку модели формирования методической культуры будущих педагогов на основе системы профессиональных проб. Применение системы профессиональных проб в вузе способствует получению студентами личностно значимого опыта профессиональной деятельности Формирование методической культуры рассматривается в статье на примере интеграции профессиональных проб в преподавании гуманитарных дисциплин. Данное исследование автора опирается на практический опыт его работы со студентами первого курса социально-гуманитарного факультета ИПИ им. П. П. Ершова (филиала Тюменского государственного университета). Представленная модель формирования методической культуры посредством профессиональных проб предусматривает включение в образовательный процесс системы профессиональных проб, основанных на решении студентами реальных методических задач и проводимых как в моделирующем, так и в реальном режиме. Таким образом обеспечивается погружение студентов в методическую деятельность, что способствует не только формированию методической культуры педагога, но и более глубокому пониманию студентами содержания учебного материала посредством его методической обработки. Особое внимание уделяется осмыслению студентами опыта, получаемого в ходе профессиональных проб посредством рефлексивных практик. Рефлексия должна присутствовать на всех этапах профессиональной пробы. Только в этом случае возможно достижение главной цели профессиональных проб – наполнение личностно значимым содержанием осваиваемых форм профессионально-педагогической деятельности. Для организации рефлексии в ходе профессиональных проб предлагается схема рефлексивного дневника, разработанная в ходе исследования. Автор приходит к следующим выводам: профессиональные пробы способствуют включению студентов в активный методический поиск. Решение комплексных методических профессионально-педагогических задач стимулирует творческую активность студентов и способствует осознанию себя как субъекта методической деятельности. Таким образом, профессиональные пробы являются эффективным инструментом формирования методической культуры педагога при изучении гуманитарных дисциплин в педагогическом вузе.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15017
ISSN: 2500-0896
2411-197Х
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2016. – Т. 2, № 3
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
193_204.pdf319.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.