Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15158
Title: | Проблемы гармонизации семейного воспитания в пространстве системы образования |
Other Titles: | The Problems of Harmonizing Family Upbringing in the Educational System Dimension |
Authors: | Chekhonin, A. D. Чехонин, А. Д. |
Keywords: | crisis fatherhood harmonization strategy family upbringing family values семейные ценности кризис отцовство гармонизация стратегия семейное воспитание |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Издательство Тюменского государственного университета |
Citation: | Чехонин, А. Д. Проблемы гармонизации семейного воспитания в пространстве системы образования / А. Д. Чехонин // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2017. – Т. 3, № 1. – С. 246-257. |
Abstract: | This article is devoted to the problem of harmonizing family education and the search for a basis to build an appropriate strategy for its implementation in the educational system. There are characteristics of the specifics of the socio-economic conditions of modern family existence. The author provides statistics on the value system of modern society, levels of authentic virtualisation, value-semantic orientations and claims. The author emphasizes the fatherhood as a special and problematic segment of contemporary family education. The article presents documents on the Russian state family policy and provides the urgency of their possible revision. The article also presents the analysis of possibilities of pedagogics in the aspect of accumulated cognitive capacity, knowledge and research of pedagogical resources and prospects of infrastructure development of education. It justifies the preconditions and basis for the proposed modeling strategy for the harmonization of family education, that rest upon social-personal orientation of the education system and modern expectations of its constructive and innovative development. The author shares the points of view of classical pedagogics that harmonious family education is a necessary resource and solution to fundamental axiological problems in the future of the new generations of the country. Статья посвящена проблеме гармонизации семейного воспитания и поиску оснований для построения соответствующей стратегии ее актуализации в пространстве системы образования. Охарактеризована специфика социально-экономических условий существования современной семьи. Отражены актуальные статистические данные о ценностных установках современного общества, уровнях его виртуализации, ценностно-смысловых ориентаций и притязаний. Отдельным образом в статье выделено отцовство как проблемный сегмент современного семейного воспитания. Проанализированы документы, фиксирующие современные установки российской государственной семейной политики, обоснована актуальность их возможной доработки. На основе анализа возможностей педагогической науки в аспекте накопленного когнитивного потенциала, знаниевых и исследовательских педагогических ресурсов, а также перспектив развития инфраструктуры пространства системы образования обоснованы предпосылки и предложены основания для моделирования стратегии гармонизации семейного воспитания, сообразной социально-личностной ориентации системы образования и современным ожиданиям его конструктивного инновационного развития. Опираясь на мнения классиков отечественной педагогики, автор понимает гармоничное семейное воспитание как необходимый и приоритетный ресурс решения фундаментальных ценностно-смысловых проблем в будущем новых поколений нашей страны. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15158 |
ISSN: | 2500-0896 2411-197Х |
Source: | Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2017. – Т. 3, № 1 |
Appears in Collections: | Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.