Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15181
Title: Мобильный банкинг, рейтинговые агентства и аккредитивы: синергетический эффект
Other Titles: Mobile banking, rating agencies and letters of credit: synergetic effect
Authors: Breev, I. V.
Breeva, A. V.
Rudnaya, L. V.
Бреев, И. В.
Бреева, А. В.
Рудная, Л. В.
Keywords: letters of credit
checking counterparties risk levels
credit rating agency
online banking
mobile banking
counterparties risks
mitigation of risks
minimization of risks
risks
rating agency
аккредитив
проверка уровня риска у контрагентов
риски на контрагента
митигация рисков
минимизация рисков
риски
рейтинговое агентство
интернет-банк
мобильный банк
Issue Date: 2017
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Бреев, И. В. Мобильный банкинг, рейтинговые агентства и аккредитивы: синергетический эффект / И. В. Бреев, А. В. Бреева, Л. В. Рудная // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования / главный редактор Г. Ф. Шафранов-Куцев. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2017. – Т. 3, № 1. – С. 251-265.
Abstract: This article presents an analysis of the current state of mobile and internet banking, as well as evaluation the efficiency of integration with the third-party rating agencies. The authors reviewed and revealed the Buyer’s risks, assessed them on a general basis, examined possibilities for rating agencies to provide information about counterparty’s risk level, as well as considered various banking instruments to minimize risk such as bank guarantee and letters of credit. The aim of the study is to research the synergy effect that arises from bringing mobile banking, rating agencies and banking instruments into a cohesive whole, as well as to measure the effect from such integration. The project examines prerequisites and technical facilities for implementing the counterparty-checking service into the mobile banking with an automatic offering to bank’s client to issue a cash-covered letter of credit. The client way looks as follows: while making a payment through the online banking the client receives information from a rating agency about the counterparty’s risk level, for example low, medium or high risk level. In case of medium or high-risk level, the client will be automatically offered to mitigate these risks by opening a cash-covered letter of credit. The study was carried out by means of correlating bank’s data on clients’ payments with rating agencies’ data on the beneficiaries’ risk levels, in addition to sociological survey and calculation of the potential effect. The implementation of the proposed process solves issues both at the macro-level: development of a new market, reduction of losses in economy, promotion of public’s financial literacy, raising attractiveness for investments, and at the micro-level by increasing the net fee and commission income.
В статье рассмотрен анализ текущего состояния мобильного и интернет-банкинга, оценена эффективность интеграции со сторонними сервисами рейтинговых агентств. Авторами выявлено и проанализировано наличие рисков у покупателей, осуществлена их оценка в общем виде, исследованы возможности рейтинговых агентств по предоставлению информации об уровне риска на контрагента, рассмотрены банковские инструменты минимизации рисков, такие как банковская гарантия и аккредитив. Цель исследования состоит в изучении возникновения эффекта синергии при объединении мобильного банка, рейтинговых агентств и банковских инструментов в единое целое и того, насколько существенный эффект эта интеграция дает. Были изучены предпосылки и технические возможности для имплементации сервиса проверки контрагента в мобильный банк с автоматическим предложением клиенту выпуска покрытого аккредитива. Исследование проводилось путем соотнесения данных банка о платежах клиентов с данными рейтингового агентства об уровне риска этих получателей, социологического исследования и расчета потенциального эффекта. При имплементации решаются задачи как макроуровня – формирование нового рынка, снижение потерь экономики, повышение финансовой грамотности хозяйствующих субъектов, повышение инвестиционной привлекательности, так и микроуровня в виде повышения комиссионного дохода банка.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15181
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15181
ISSN: 2411-7897
2500-3534
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования. – 2017. – Т. 3, № 1
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
251_265.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.