Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15295
Title: Формирование идеологии российской государственности в XVI в. (на примере обряда «шествия на осляти»)
Other Titles: Shaping of the Ideology of the Russian Statehood in the 16th Century (On the Example of the Ritual of “Donkey Walk”)
Authors: Шевченко, Максим Николаевич
Maksim, N. Shevchenko
Keywords: monarchy;ideology;“donkey walk”;church-state relations;монархия;идеология;«шествие на осляти»;церковно-государственные отношения
Issue Date: 2017
Citation: Шевченко, М. Н. Формирование идеологии российской государственности в XVI в. (на примере обряда "шествия на осляти") / М. Н. Шевченко // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2017. - Т. 3, № 3. - С. 156-169.
metadata.dc.relation.ispartof: Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates. 2017. Том 3 №3
Abstract: Целью настоящей работы является раскрытие механизмов формирования сакрального образа российских властей в контексте становления великодержавной идеологии на примере обряда «шествия на осляти». В статье исследуется эволюция ритуала «шествия на осляти» в свете церемониальной и обрядовой практики Московского государства и Русской православной церкви; изучается влияние обряда на процесс формирования идеологии власти. В настоящей работе использовались историко-генетический и сравнительно-исторический методы исследования. В статье сделаны выводы, что церемония «шествия на осляти» совершалась в России в двух случаях: при поставлении в митрополиты/патриархи и в Неделю ваий. На протяжении всего XVI в. обряд «шествия на осляти» не являлся застывшей формой. Происходившие с ним изменения были связаны с формированием идеологии светской и церковной власти в России, развитием форм репрезентации религиозно-политических взглядов, эволюцией церковно-государственных отношений. В контексте становления великодержавной идеологии церемония «шествия на осляти» стала частью придворного церемониала, который обеспечивал ретрансляцию сакрального образа власти, сплачивая общество вокруг монарха и митрополита на основе принципов христианской антропологии, взглядов о параллелизме небесной и земной иерархии властей. Посредством церемоний, основанных на библейских сюжетах, формировалась тесная связь между «священным» и «мирским», традицией и современностью. Ритуалы, аналогичные обряду «шествия на осляти», являлись своего рода культурным маркером, свидетельствовавшим о развитии России в фарватере христианского учения о смыслах истории. Вплетение повседневной хроники Московского государства и Церкви в канву многовековой христианской летописи, по мысли идеологов российского самодержавия, должно было придавать фундаментальные основания церковно-государственной политике и статусу российских властей XVI в. Обряд «шествия на осляти» стал олицетворением обновленных взглядов на сущность . The aim of this work is to reveal the mechanisms of formation of the sacral image of the Russian authorities in the context of development ideology on the example of the ritual “donkey walk”. This article examines the evolution of the ritual “donkey walk” in the light of the ceremonial and ritual practices of the Moscow State and the Russian Orthodox Church; the influence of the rite on the process of forming the ideology of power is studied. In this paper we used the historical-genetic and historical-comparative research methods. The author concludes that the ceremony “donkey walk” was performed in Russia in two cases: when placing metropolitans/patriarchs and on the Week of Palm Sunday. Throughout the 16th century the ritual “donkey walk” was not a frozen form. What was happening with it was associated with the shaping of the ideology of the secular and ecclesiastical authorities in Russia, the development of forms of representation of political and religious views, the evolution of Church-State relations. In the context of ideology development, the ceremony of “donkey walk” became a part of court etiquette, which provided a relay for a sacred image of power, rallying society around a monarch and Metropolitan on the basis of the principles of Christian anthropology, views about the parallelism of the heavenly and the earthly hierarchy of the authorities. Through ceremonies based on the biblical stories that formed the close relationship between “sacred” and “secular” tradition and modernity. Rituals similar to “donkey walk” were a kind of cultural marker, indicating the development of Russia in the Wake of Christian teaching about the meaning of history. The interweaving of everyday Chronicles of Moscow State and Church in the fabric of centuries-old Christian record, in the opinion of ideologists of Russian autocracy, was to give fundamentals of Church-State policies and the status of the Russian authorities of the 16th century. The Ritual “donkey walk” has become the personification of the updated views on the nature of power.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15295
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
156_169.pdf835,03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.