Abstract: | This paper studies the urgent issue of including aesthetical experience into the structural content of education. The author suggests her own view on the given educational element, which provides significant novelty on the subject. University students gain aesthetical experience via perception of the beauty, which, in its turn, is based on aesthetical and cognitive activity. The author suggests that both the essence and the means in the conventional interpretation of beauty are to be reconsidered and the sources of its quality were to be discovered. In contrast to the contemporary researches on the aesthetical education, the author focuses on the learner’s values and cognitive sphere, when the beauty becomes one of the purports and principles of his/her life. The author is the first to elaborate the concept of aesthetical and cognitive activity as an experience of various aesthetical facets (such as beautiful, tragic, lofty, heroic, etc.) in the result of which university students get new aesthetical life purposes. The aim of aesthetical education is to encourage young people to regard aesthetical sense as the motive to improve their lives in accordance with the postulates of the beautiful. This article describes basic psychological environments necessary for the young people (in this study – university students) to experience the beauty. The author describes the pedagogical means for using aesthetical emotions as a mechanism for experiencing the beauty. This article proposes the types of situations to teach the concept of the beauty to university students. Such situations include experiencing the beauty and the tragic; overcoming the ugliness; facing contrast and paradox; creating an artistic image; and constructing the beauty. A teacher projects these situations in the framework of an artistic composition named an «aesthetic event». The compositional situation consists of a sketch (introduction), plot development (conversation), climax (spiritual crisis), and epilogue (self-reflection). The author refers to her own experience of learning the concept of beauty on the example of going through the tragic and the situation of contrast and paradox. Teaching the concept of beauty to university students aims at a person’s experience of the beauty linked with the awareness of his or her moral essence, which speaks in favor of this research’s novelty and pedagogical reasonability. В статье раскрывается актуальная проблема включения эстетического опыта в структуру содержания образования. Предлагаемое автором понимание данного компонента содержания образования отмечено существенной научной новизной. Овладение студентами эстетическим опытом осуществляется в контексте воспитания прекрасного, в основе которого – эстетико-смысловая деятельность. Автором предложено переосмысление сущности и средств эстетического воспитания в его традиционном понимании, выявлены новые ресурсы его качества. В отличие от современных исследований эстетического воспитания, автор фокусирует внимание на исследовании ценностно-смысловой сферы воспитанника, когда красота становится одним из смыслов, принципов его жизни. Автором впервые разработано понимание эстетико-смысловой деятельности как переживания разнообразных граней эстетического (прекрасного, трагического, возвышенного, героического и т. п.). В результате данной деятельности студенты обретают новые эстетические смыслы жизни. Целью воспитания прекрасного является формирование у молодых людей эстетического смысла как мотива преобразования своей жизни по законам красоты. В статье сформулированы основные психологические условия формирования опыта прекрасного у молодежи на примере студентов. Автором представлены педагогические средства актуализации эстетических переживаний у студентов как механизмов становления опыта прекрасного. В статье предлагается разработанная впервые типология ситуаций воспитания прекрасного у студенческой молодежи: ситуация переживания прекрасного, ситуация переживания трагического, ситуация преодоления безобразного, ситуация контраста и парадокса, ситуация создания художественного образа, ситуация созидания красоты. Данные ситуации проектируются педагогом в контексте художественной формы ситуации-композиции «эстетическое событие». Элементы композиции следующие: «эскиз» (вступление), развертывание сюжета ситуации (диалог), кульминация (духовный кризис), «эпилог» (рефлексия). В статье показан авторский опыт воспитания прекрасного у студентов на примере проектирования ситуации переживания трагического, ситуации контраста и парадокса. Воспитание прекрасного у студентов, направленное на воспитание в человеке переживания прекрасного в соединении с пониманием его нравственной обоснованности, определяет новизну и педагогическую целесообразность исследования. |