Abstract: | The article deals with the problem of drug abuse both at the international and Russian levels, showing its disastrous consequences on human health and disclosing the details of the drug trade. The information for the study was contributed by the administrations and governments of different regions: the Altai Krai, Primorsky Krai, Perm Krai, Stavropol Krai, Khabarovsk Krai, Krasnoyarsk Krai, Kaluga Region, Kaliningrad Region, Irkutsk Region, Rostov Region, Leningrad Region, Pskov Region, the Republic of Khakassia, Khanty-Mansi Autonomous Okrug – Yugra, and the cities of St. Petersburg and Moscow. Relying on this data, the author summarises the experience of creating regional segments in the Russian National System of comprehensive rehabilitation and re-socialization of drug users, and proposes to improve the efficiency of the process of establishing segments. He concludes that this will help to coordinate medical, psychological and social organisations; to provide cooperation between state and non-state organisations; and to implement the key mission of the Russian Federation’s 2020 State Anti-Drug Policy Strategy. В статье рассматриваются проблемы наркопотребления как на международном, так и на российском уровнях. Показаны разрушительные последствия употребления наркотиков для здоровья человека. Раскрыта сущность наркобизнеса. На основе сведений, представленных администрациями и правительствами Алтайского, Приморского, Пермского, Ставропольского, Хабаровского, Красноярского краев, Калужской, Калининградской, Иркутской, Ленинградской, Ростовской, Псковской областей, Республики Хакасия, Ханты-Мансийского автономного округа – Югры, городов Санкт-Петербурга и Москвы, автором обобщен опыт по созданию в России региональных сегментов Национальной системы комплексной реабилитации и ресоциализации наркопотребителей. Сформулированы предложения по повышению эффективности процесса создания региональных сегментов. Сделан вывод о том, что создание региональных сегментов поможет скоординировать работу медицинских, психологических и социальных организаций, обеспечить взаимодействие государственных и негосударственных организаций, реализовать на практике ключевую задачу Стратегии государственной антинаркотической политики Российской Федерации до 2020 г. |