Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15657
Title: Метафорические модели и символизация в поэзии С. Есенина и Хай Цзы
Other Titles: Metaphoric Models and Their Symbolic Representations in the Poetry of S. Yesenin and Haj Czy
Authors: Xun, M.
Ertner, D. E.
Сюнь, Ма
Эртнер, Д. Е.
Keywords: wheat metaphor
birch metaphor
target domain
source domain
conceptual metaphor
metaphor
область источника
концептуальная метафора
метафора
метафора пшеницы
метафора березы
область цели
Issue Date: 2017
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Сюнь, М. Метафорические модели и символизация в поэзии С. Есенина и Хай Цзы / Ма Сюнь, Д. Е. Эртнер // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2017. – Т. 3, № 2. – С. 32-44.
Abstract: This article is devoted to mapping the conceptual metaphor in the poems of Sergei Yesenin and Haj Czy. The authors reveal the notion of conceptual metaphor and describe the principles of its functioning in the poetic text. Special attention is paid to the study of nationally determined foundations of the metaphoric images of a birch tree and wheat in more than 15 poems written by S. Yesenin and Haj Czy. The study proves that the main function of conceptual metaphors of birch and wheat realized in the Russian and Chinese poetry is to model the symbolic image of human emotions. In the works of S. Yesenin and Haj Czy, metaphor approaches the symbol and becomes the way of its conceptualization. The function of this complex literary image creating means can be represented by a scheme, where birch and wheat are referred to the source domain of the mapping, and the human inner world becomes associated with the target domain.
Статья посвящена вопросам сопоставления концептуальной метафоры в стихотворениях Сергея Есенина и Хай Цзы. Авторы раскрывают понятие, описывают принципы его функционирования в поэтическом тексте. Особое внимание уделяется исследованию национально детерминированных основ метафоризации образов березы и пшеницы на материале более 15 стихотворений поэтов. В результате делается вывод об основной функции концептуальных метафор березы и пшеницы, которые становятся особым изобразительным рядом в русской и китайской поэзии. При этом в творчестве С. Есенина и Хай Цзы метафора сближается с символом и становится способом его концептуализации. Функционирование данного комплексного средства художественной выразительности может быть представлено схемой: область источника – береза, пшеница, область цели – внутренний мир человека.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15657
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/15657
ISSN: 2411-197Х
2500-0896
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2017. – Т. 3, № 2
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
032_044.pdf610.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.