Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/19314
Title: Перспективы нормоконтроля в субъектах РФ после поправок 2020 г. к Конституции РФ
Other Titles: Prospects for normative control in the subjects of the Russian Federation after the 2020 amendments to the Constitution of the Russian Federation
Authors: Савоськин, А. В.
Курятников, В. В.
Мещерягина, В. А.
Savoskin, A. V.
Kuryatnikov, V. V.
Meshcheryagina, V. A.
Keywords: нормоконтроль
нормативный акт
конституционное судопроизводство
административное судопроизводство
конституционный совет субъекта РФ
уставный совет субъекта РФ
судебная система
конституционный надзор
конституционный контроль
norm control
normative act
constitutional legal proceedings
administrative legal proceedings
constitutional council of a constituent entity of the Russian Federation
statutory council of a constituent entity of the Russian Federation
judicial system
constitutional supervision
constitutional control
Issue Date: 2022
Publisher: ТюмГУ-Press
Citation: Савоськин, А. В. Перспективы нормоконтроля в субъектах РФ после поправок 2020 г. в Конституции РФ / А. В. Савоськин, В. В. Курятников, В. А. Мещерягина. – Текст : электронный // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования / главный редактор Л. М. Симонова. – Тюмень : ТюмГУ-Press, 2022. – Т. 8, № 4(32). – С. 113-130.
Abstract: До внесения изменений в Конституцию РФ в 2020 г. нормоконтроль в субъектах РФ мог осуществляться судами трех видов: Конституционным Судом РФ, конституционными (уставными) судами субъектов РФ и судами общей юрисдикции. Конституционные поправки повлекли внесение изменений в Федеральный конституционный закон «О судебной системе РФ» и упразднение конституционных (уставных) судов субъектов РФ с одновременным расширением компетенции Конституционного Суда РФ по проверке нормативных актов органов власти субъектов РФ по жалобам граждан. Исчезло имевшее место частичное совпадение компетенции между Конституционным Судом РФ, судами общей юрисдикции и конституционными (уставными) судами субъектов РФ. Однако актуализировался вопрос проверки нормативных актов, принятых органами власти субъекта РФ в пределах исключительного ведения субъекта РФ, то есть во исполнение ст. 73 Конституции РФ, поскольку проверка подобных нормативных актов Конституционным Судом РФ прямо запрещена Федеральным конституционным законом «О Конституционном Суде РФ», а их проверка в судах общей юрисдикции хоть формально и не запрещается КАС РФ, но противоречит федеративной природе нашего государства и ст. 73 Конституции РФ. В работе обосновывается тезис о необходимости создания несудебных (надзорных) органов, специально предназначенных для осуществления нормоконтроля, которые, не являясь элементами судебной ветви государственной власти не уполномочены принимать окончательных решений относительно юридической силы оспариваемого акта, но вправе использовать иные механизмы для обеспечения режима конституционной и отраслевой правовой законности в субъектах РФ.
Prior to the amendments to the Constitution of the Russian Federation in 2020, three types of courts could carry out normative control in the constituent entities of the Russian Federation: the Constitutional Court of the Russian Federation, constitutional (charter) courts of the constituent entities of the Russian Federation and courts of general jurisdiction. Amendments to the Constitution of the Russian Federation led to amendments to the Federal Constitutional Law «On the Judicial System of the Russian Federation». The constitutional (statutory) courts of the constituent entities of the Russian Federation were abolished. The competence of the Constitutional Court of the Russian Federation to verify the normative acts of the authorities of the constituent entities of the Russian Federation on complaints from citizens was expanded. The partial overlap of competence between the Constitutional Court of the Russian Federation, courts of general jurisdiction and constitutional (charter) courts of the constituent entities of the Russian Federation has disappeared. However, the issue of verification of normative acts arose if these acts were adopted by the authorities of a constituent entity of the Russian Federation within the exclusive jurisdiction of the constituent entity of the Russian Federation (based on Article 73 of the Constitution of the Russian Federation. The Federal Constitutional Law «On the Constitutional Court of the Russian Federation» expressly prohibits verification of such normative acts by the Constitutional Court of the Russian Federation. Verification of such acts in courts of general jurisdiction is not formally prohibited by the Code of Administrative Procedure of the Russian Federation, but contradicts the federal nature of the state and Article 73 of the Constitution of the Russian Federation. They cannot invalidate contested acts, but they can use other mechanisms to ensure the regime of constitutional and legal legality in the constituent entities of the Russian Federation.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/19314
ISSN: 2411-7897
2500-3534
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Социально-экономические и правовые исследования. – 2022. – Т. 8, № 4(32)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Социально-экономические и правовые исследования

Files in This Item:
File SizeFormat 
socia_2022_4_113_130.pdf378.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.