Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/24041
Title: Стилистические особенности кусинского художественного чугунного литья
Other Titles: Stylistic peculiarities of Kusa art of iron castings
Authors: Багапова, Н. В.
Bagapova, N. V.
Keywords: кусинское литье
стилистические особенности
профессиональная подготовка
stylistic peculiarities
professional training
artistic style
Issue Date: 2019
Publisher: Челябинский государственный институт культуры
Citation: Багапова, Н. В. Стилистические особенности кусинского художественного чугунного литья / Н. В. Багапова. — Текст : электронный // Вестник культуры и искусств. — 2019. — № 4 (60). — С. 111–115.
Abstract: В искусствоведческой литературе лучшие изделия кусинского художественного чугунного литья периодически определяются как каслинские. Ошибки в интерпретации по месту изготовления вызваны тем, что кусинские и каслинские мастера использовали одни и те же авторские модели П. К. Клодта, Е. А. Лансере, А. Л. Обера, Н. И. Либериха, А. А. Соловьевой и других скульпторов. Исследование посвящено выявлению стилистических особенностей кусинского литья с целью избежания его неправильной атрибуции и подтверждения индивидуальности. Рассматриваются факторы, повлиявшие на формирование стилистических особенностей кусинского художественного чугунного литья: особый художественный почерк кусинских мастеров в отливке и обработке художественных чугунных изделий и профессиональная подготовка в Строгановском Императорском училище скульпторов Кусинского завода. Благодаря вышеназванным факторам на Кусинском заводе в период с 1860-х по 1917 г. сформировались стилистические особенности кусинского художественного чугунного литья: наивное простодушие образного решения, четкое выявление характерных деталей, обобщение формы, умелое использование в формообразовании изделий русского стиля, художественных стилей рубежа веков и благородный матовый черный оттенок изделия.
The art literature usually mistakenly attributes best pieces of artful Kusa iron castings to the work of Kasli craftsmen, Kusa and Kasli being two Ural towns. The misconception is due to the fact that artisans from both towns used same models by such sculptors as Peter Clodt, Evgenii Lansere, Alexander Ober, Nikolai Liberikh, Anna Soloveva and others. The study is devoted to the definition of stylistic peculiarities of Kusa iron casting aimed at preventing the misconception about the Ural artistic iron casting and reaffirming the uniqueness of Kusa artistic iron casting. We study factors that influenced the development of unique stylistic peculiarities of Kusa iron casting, such as Kusa craftsmen’s individual artistic style of casting and treating the iron cast items, as well as professional training at Stroganoff Imperial Sculpture School at Kusa factory. Expertise of artistic iron casting artisans, as well as professional training at Stroganoff Sculpture School helped to develop in 1860’s–1917 the stylistic peculiarities of Kusa iron casting, such as naive simplicity of images, clear identification of characteristic details, generalized form, skillful use of the Russian artistic style and other fin de siecle styles in molding products, and a noble matte black shade of the art pieces.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/24041
ISSN: 2542-0917
Source: Вестник культуры и искусств. — 2019. — № 4 (60)
Appears in Collections:Научные сборники, статьи, препринты

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vkii2019_4_111_115.pdf166.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.