Abstract: | This article studies the issues of the formation of the reading culture of modern schoolchildren, which is urgent in the context of increasing influence of audiovisual information sources on the youth socialization and the decreasing role of the book in this process. The article analyzes the experience of students’ reading culture research and presents the results of the authors’ research, which includes a questionnaire survey of schoolchildren and a survey of experts – teachers and staff of the city’s libraries. The analysis of the results of Russian research shows that the younger generation’s reading culture is formed today rather spontaneously, its state does not meet the requirements of the present. Besides that, the control actions aimed at forming the schoolchildren reading culture do not lead to the desired results: the reading quality of schoolchildren decreases, the internet and computer games displace the book from their leisure. The research has revealed that the main problems in managing the formation of the reading culture of schoolchildren lie in the library’s loss of its place in the life of schoolchildren; the replacement of the sources of information search with non-literary information; the uncontrolled influence of the reader’s fashion on the reading of students; the unwillingness of the majority of students to take part in the events held in schools and libraries; a lack of interest. This study allowed to determine the reading culture level of modern schoolchildren, show the main problems that arise in the process of its formation, and develop recommendation for the further improvement of the current set of measures implemented in schools and libraries, taking into account the characteristics of schoolchildren’s socialization, informatization processes, and adherence to the Internet, as well as the phenomenon of the reading prestige in the youth society. Статья посвящена вопросам формирования читательской культуры современных школьников, что является актуальным в условиях усиления влияния на социализацию молодого поколения аудиовизуальных источников информации и утраты книгой своего места в этом процессе. В статье проанализирован опыт исследований читательской культуры учащихся, а также представлены результаты авторского исследования, включающего в себя анкетный опрос школьников и опрос экспертов – педагогов и сотрудников библиотек города. Анализ результатов отечественных исследований показывает, что читательская культура молодого поколения формируется сегодня скорее стихийно, ее состояние не соответствует требованиям современности, а управляющие воздействия, нацеленные на формирование культуры чтения школьников, не приводят к желаемым результатам: качество чтения учащихся снижается, интернет и компьютерные игры вытесняют книгу из их досуга. Основные проблемы в управлении формированием читательской культуры школьников, выявленные в ходе исследования, состоят в потере библиотекой своего места в жизни школьников; замене источников поиска информации на некнижные; неконтролируемом влиянии на чтение школьников читательской моды; нежелании большинства учащихся принимать участие в мероприятиях, проводимых в школах и библиотеках, отсутствии интереса к ним. Проведенное исследование позволило определить уровень читательской культуры современных школьников, выделить основные проблемы, возникающие в процессе ее формирования, и разработать рекомендации по дальнейшему совершенствованию комплекса мероприятий, реализуемых в этой области в школах и библиотеках с учетом особенностей социализации школьников, процессов информатизации и приверженности к Интернету, феномена престижа чтения в молодежной среде. |