Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/3208
Title: Лингвопрагматический анализ региональных товарных знаков
Other Titles: Linguopragmatic analysis of regional trademarks
Authors: Гаврикова, Э. О.
Кайзер-Данилова, Н. В.
Gavrikova, E. O.
Kayzer-Danilova, N. V.
Keywords: оним; ономастическое пространство; номинация; ономастическая терминология; нейминг; прагматоним; региональный товарный знак; карноним; лингвопрагматический анализ; onym; onomastic space; nomination; onomastic terminology; naming; pragmatonym; regional trademark; carnonym; linguopragmatic analysis
Issue Date: 2019
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Гаврикова, Э. О. Лингвопрагматический анализ региональных товарных знаков / Э. О. Гаврикова, Н. В. Кайзер-Данилова // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень: Изд-во Тюм. гос. ун-та, 2019. – Т. 5. – № 1. – С. 48-61.
Series/Report no.: Гуманитарные исследования. Humanitates
Abstract: В статье представлены результаты лингвопрагматического исследования региональных товарных знаков на примере наименований мясосодержащих продуктов с целью определения результативности предпринятых товаропроизводителями рекламных стратегий, тактик и приемов для продвижения товара на рынке, его позиционирования и брендирования. Предпринята попытка обосновать выделение в ономастической системе языка разряда наименований мясных изделий, предлагается новый термин – карноним. Выявлены и описаны их смысловые компоненты и активные словообразовательные модели, установлена их продуктивность. Региональная ономастическая лексика рассматривается как источник лингвистической, социокультурной и лингвоэтнической информации, эксплицирующий культурно маркированное и прагматически значимое содержание. Описание региональных прагматонимов характеризует языковую картину сибиряка, его современную когнитивную картину мира.
The article presents the results of a linguopragmatic study of regional trademarks on the example of the meat-containing products’ titles in order to determine the effectiveness of advertising strategies, tactics, and techniques undertaken by food producers for market promotion of a product, its positioning, and branding. An attempt was made to substantiate the seperation in the onomastic system of the language the category of titles of meat products, a new term is proposed – carnonym. Their semantic components and active word-formation models are revealed and described, their productivity is established. Regional onomastic vocabulary is considered as a source of linguistic, sociocultural, and linguo-ethnic information, which expresses culturally marked and pragmatically significant content. The description of regional pragmatonyms characterizes the linguistic picture of the Siberian, his modern cognitive picture of the world.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/3208
ISSN: 2411-197Х
2500-0896
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
048_061.pdf433.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.