Abstract: | This article studies the characteristics of Tatyana Tolstaya’s prose of the 2010s, that was compiled with her essays and previous works into a tetralogy: “The Imperceptible Worlds” (2014), “The Girl in Blossom” (2015), “The Invisible Maiden” (2015), “The Century Made of Felt” (2015). This study aims to identify the creative strategies used by the writer, as well as to trace how Tolstaya describes her particular topics in different genres. Hopefully, this will fill in the lacuna in the contemporary Russian literature studies, as Tolstaya’s works have received little academic attention despite their popularity among contemporary readers. To achieve this goal, the author of this article has applied structural-semantic and textological methods. The main feature of Tolstaya’s “new prose” is the transition from the third person narrative to the first. These changes are closely related to Tatyana Tolstaya’s creative roles, such as a teacher, a journalist, a TV-presenter, and a blogger. The role of an author is the main role as it affects the rest. The topics and motifs, present in Tolstaya’s previous fiction and non-fiction works though quite indirectly and detached, come to the fore in 2010s. The main themes include time, memory, and folk mentality. New novels and short stories can also be characterized by the motive of many worlds: the real world is surrounded by other worlds – the “aetherial” ones. Tolstaya’s “new prose” is undoubtedly intertextual, which is necessary for her style. It combines documentary and artistry, autobiographical features and a certain measure of detachment, which allow seeing an autobiographical heroine in the text. Данная статья рассматривает особенности прозы Татьяны Толстой 2010-х гг., объединенной с публицистикой и ранними рассказами в тетралогию (сборники «Легкие миры» (2014), «Девушка в цвету» (2015), «Невидимая дева» (2015), «Войлочный век» (2015)). Цель исследования – выявить творческие стратегии, используемые писательницей, а также проследить, каким образом в разножанровых произведениях раскрываются темы, характерные для всего творчества Т. Толстой. Актуальность и научная новизна исследования определяются необходимостью системного анализа новой прозы Т. Толстой– явления, практически неизученного в современном литературоведении. В работе применялись структурно-семантический и текстологический методы. В ходе исследования выявлена одна из главных особенностей новой прозы Т. Толстой – переход в повествовании от третьего лица к первому: новая проза утверждает за писательницей право на высказывание от первого лица. Подобные изменения в тексте тесно связаны с творческими амплуа Т. Толстой – преподаватель, публицист, телеведущая, блогер. Все они так или иначе определяются личностью самой Т. Толстой – яркой, харизматичной, всегда выражающей собственное мнение, зачастую пристрастное и необъективное. Амплуа писательницы при этом является опорным и влияет на остальные. Темы и мотивы, фигурировавшие в ранних рассказах и публицистике достаточно косвенно и отстраненно, в прозе Т. Толстой 2010-х гг. выходят на первый план. Магистральными темами становятся время, память, народная ментальность. Для новых повестей и рассказов также характерен мотив двоемирия: с миром реальным соседствуют другие миры, «легкие». Новая проза безусловно обладает интертекстуальностью, непременной для стилистики Т. Толстой, но письмо становится легче и точнее. Оно соединяет в себе документальность и художественность, автобиографичность и определенную степень отстраненности, позволяющую увидеть в текстах автобиографическую героиню, написанную вдумчиво и художественно точно. |