Abstract: | This article examines the literary and critical heritage of Vladimir Sharov (1952-2018), a contemporary writer and historian. When analyzing his texts in the postmodern paradigm, the authors focus on the urgent literary-theoretical problem of the relationship between genre and discursive traditions. The methodological basis of this research includes M. M. Bakhtin’s idea of separating compositional and architectonic forms in a literary work that opens a new correlation of diachronic and synchronous approaches. The research is based on the book “Temptation by the Revolution” (2009) by Vladimir Sharov, as well as on some metatexts of the 19th century. (P. Ya. Chaadaev, N. I. Nadezhdin, V. G. Belinsky). The research subject is Sharov’s historical narrative and its discursive characteristics. The authors show that substantive-semantic, lexical-grammatical, and stylistic features of V. Sharov’s book revealed by the analysis indicate its affinity to the discourse of the “dispute on Russia” that developed in the 19th century (discussions around the “First Philosophical Letter” by P. Ya. Chaadaev). A comparative analysis results in the main conclusion: at the level of external, compositional forms of text, V. Sharov’s discourse is formed as a part of the historical novel tradition, and at the level of architectonics, implicitly, refers to the discourse of the “dispute on Russia” and is built as its continuation, as a polylogue. It follows that the genre tradition and the discourse tradition interact in the book of V. Sharov ambivalently, and this is fixed in the structure of the narrative itself: the discourse organizes architectonics, the genre organizes the compositional unity of the text. The authors believe that the form of the classical heritage reception presented in the book “Temptation by the Revolution” by Vladimir Sharov, outlines additional opportunities for the study of his historical novels. This is a new and creative actualization form of Russian classics, produced by the writer and constituting a distinctive feature of his discourse. В статье изучается литературно-критическое наследие современного писателя-историка Владимира Шарова (1952-2018), которое только начинает осваиваться в науке. В центр внимания поставлена актуальная теоретико-литературная проблема взаимосвязи жанровой и дискурсивной традиции при анализе текстов в парадигме постмодернизма. Методологической основой исследования выступает мысль М. М. Бахтина о разделении композиционных и архитектонических форм в литературном произведении, открывающая новое соотношение диахронического и синхронического подходов. Исследование выполняется на материале книги В. Шарова «Искушение революцией» (2009), а также некоторых метатекстов ХIХ в. (П. Я. Чаадаев, Н. И. Надеждин, В. Г. Белинский). Предмет исследования – исторический нарратив В. Шарова и его дискурсивные характеристики.Выявляемые в процессе анализа содержательно-смысловые, лексико-грамматические и стилистические особенности книги В. Шарова указывают, как раскрывается далее, на ее близость к дискурсу «спора о России», сложившемуся в ХIХ в. (дискуссии вокруг «Первого философического письма» П. Я. Чаадаева). Проводится их сопоставительный анализ, что приводит к центральному выводу: на уровне внешних, композиционных форм текста дискурс В. Шарова оформляется как часть традиции исторического романа, а на уровне архитектоники имплицитно отсылает к дискурсу «спора о России» и строится как его продолжение, как полилог. Отсюда следует, что традиция жанра и традиция дискурса взаимодействуют в книге В. Шарова амбивалентно, и это фиксируется в самой структуре нарратива: дискурс организует архитектонику, жанр – композиционное единство текста. Итоговый тезис авторов: форма рецепции классического наследия, представленная в книге В.Шарова «Искушение революцией», намечает дополнительные возможности для исследования его исторических романов. Это новая и творческая форма актуализации русской классики, созданная писателем и составляющая отличительную особенность его дискурса. |