Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/32510
Title: Семиотика цвета в прозе С. Н. Дурылина в свете идей Е. Н. Трубецкого и П. А. Флоренского
Other Titles: Semiotics of color in S. N. Durylin’s prose in light of E. Troubetzkoy’s and P. Florensky’s ideas
Authors: Непомнящих, Н. А.
NepomnyaShchikh, N. A.
Keywords: С. Н. Дурылин
семиотика и символика цвета в литературе и искусстве
иконопись
русская религиозная философия
Е. Трубецкой
П. Флоренский
S. N. Durylin
semiotics and symbolism of color in literature and art
icon painting
Russian religious philosophy
E. Troubetzkoy
P. Florensky
Issue Date: 2023
Publisher: ТюмГУ-Press
Citation: Непомнящих, Н. А. Семиотика цвета в прозе С. Н. Дурылина в свете идей Е. Н. Трубецкого и П. А. Флоренского / Н. А. Непомнящих. — Текст : электронный // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. — 2023. — Том 9, № 4 (36). — С. 94–105.
Abstract: Художественная проза С. Н. Дурылина богата различными цветовыми маркерами: в тексте много цветовых эпитетов, метафор и необычных авторских слов – названий цветов и их оттенков. Они повторяются в устойчивых связках и, как правило, становятся символами мира горнего, незримого, то есть истинного – в «его изначальной сущности». Семиотика цвета нужна для создания образа Святой Руси – образа дореволюционной России. Источником идей С. Н. Дурылина о семиотике цвета могли послужить размышления о цвете в русской иконописи П. Флоренского и Е. Трубецкого, с которыми он был дружен, а также его собственный интерес к иконам. Дурылин в прозе реализует те концепции цвета, которые предлагают, осмысляя русскую иконопись Е. Трубецкой и П. Флоренский.
S. N. Durylin’s writing is filled with a wide range of vibrant colors: the text is abundant in colorful descriptions, metaphors, and unique words coined by the author to represent different shades and hues. These color references are consistently used and often serve as symbols for the ethereal and true essence of the world. The use of color symbolism is essential in portraying Holy Rus’, specifically the Russia before the revolution. S. N. Durylin’s ideas on the semiotics of color might have been influenced by the thoughts on color in Russian iconography shared by P. Florensky and E. Troubetzkoy, both of whom he had regular contact with. Durylin not only drew inspiration from his friendship with Troubetzkoy, but also from his own fascination with icons. In his prose, Durylin effectively incorporates the concepts of color put forth by E. Troubetzkoy and P. Florensky in their interpretation of Russian iconography.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/32510
ISSN: 2500-0896
2411-197Х
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2023. – Т. 9, № 4 (36)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Humanitates_2023_4_94_105.pdf356.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.