Abstract: | This article is written within the scope of the 34th International Symposium «Languages and Signification», Albi, France, 8-11 July 2013 the theme of which is announced as «The Discourse of Power» (Discourse d’autorit et de l’autorit). The author, president of the symposium, demonstrates upon the three texts of a didactic character taken from the «Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark», the semiolinquistic parameters of the parental authoritative discourse, the major of them being the categories of will and masculinity, as well as epistemological characteristics of this tragedy and the dichotomy of obedience/ disobedience. For the theoretical grounding the author attracts Umberto Eco’s concept of presuppositions, J. Austin’s Speech Act Theory (SAT) as well as scientific approaches to discourse by E. Benveniste, H.P. Grice and semiotitians of the Paris School and other theories of cultural and sociological character. Статья написана в рамках подготовки к 34-му международному симпозиуму «Языки и значение» (8-11 июля 2013 г., Франция (г. Альби)), темой которого заявлен «Дискурс власти» (Discourse d’autorit et de l’autorite). Автор, президент данного симпозиума, демонстрирует на примере трех текстов назидательного характера из трагедии У. Шекспира «Гамлет», какие семиолингвистические механизмы задействованы при родительском властном дискурсе, где особую роль играет воля отца или брата и, соответственно, категория маскулинности, эпистемологические характеристики дискурса, а также дихотомия послушание/ непослушание. Для теоретического обоснования привлекаются теории пресуппозиций, теория речевых актов, теории Э. Бенвениста, Г. П. Грайса, подходы к анализу дискурса Парижской семиотической школы, а также ряд других теорий культурологического и социологического планов. |