Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/34642
Title: Provincial faculty professional potential
Other Titles: Профессиональный потенциал провинциального преподавательского состава
Authors: Gavrilyuk, V. V.
Гаврилюк, В. В.
Keywords: human resources
professional potential
academic staff
youth
provincial university
человеческие ресурсы
профессиональный потенциал
профессорско-преподавательский состав
молодежь
провинциальный университет
Issue Date: 2013
Publisher: Tyumen State University
Citation: Gavrilyuk, V. V. Provincial faculty professional potential / V. V. Gavrilyuk // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 8 : Sociology. — P. 33–41.
Abstract: This article deals with an insufficiently studied issue of the relationship of human and professional potential. The methodology ofthe study and measurement technology of professional potential are identified in this article. Professional potential is treated as a form of human potential in the area of labour relations. Substantive characteristics of the professional potential are made up of four interrelated criteria: professional competence, innovation readiness, social development; cultural potential; and moral potential. Moreover, the article focuses on the problems of aging of the teaching staff in higher education and the specifics of their rotation in different regions of the country. Higher educational establishments in capitals still have the opportunity to recruit talented young scientists and teachers from Russian provinces. Provincial universities are forced on replenishing their human resource capacity only from graduates of regional universities, namely there is a simple reproduction of the existing schools of thought and traditions of vocational and educational activities. That is why the problem of the formation and implementation of the professional potential of young scientists and academic staff today is practically significant.
В данной статье рассматривается недостаточно изученный вопрос взаимосвязи человеческого и профессионального потенциала. В данной статье раскрывается методология исследования и технология измерения профессионального потенциала. Профессиональный потенциал рассматривается как форма человеческого потенциала в сфере трудовых отношений. Содержательные характеристики профессионального потенциала складываются из четырех взаимосвязанных критериев: профессиональная компетентность, готовность к инновациям, социальное развитие, культурный потенциал и нравственный потенциал. Кроме того, в статье рассматриваются проблемы старения профессорско-преподавательского состава в высших учебных заведениях и особенности их ротации в разных регионах страны. Столичные высшие учебные заведения по-прежнему имеют возможность привлекать к работе талантливых молодых ученых и преподавателей из российских провинций. Провинциальные университеты вынуждены пополнять свой кадровый потенциал только за счет выпускников региональных вузов, а именно происходит простое воспроизводство существующих научных школ и традиций профессионально-образовательной деятельности. Именно поэтому проблема формирования и реализации профессионального потенциала молодых ученых и профессорско-преподавательского состава сегодня является практически актуальной.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/34642
ISSN: 2307-6445
2309-7051
Source: Tyumen State University Herald. — 2013. — № 8 : Sociology
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_8_33_41.pdf861.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.