Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/34642
Title: | Provincial faculty professional potential |
Other Titles: | Профессиональный потенциал провинциального преподавательского состава |
Authors: | Gavrilyuk, V. V. Гаврилюк, В. В. |
Keywords: | human resources professional potential academic staff youth provincial university человеческие ресурсы профессиональный потенциал профессорско-преподавательский состав молодежь провинциальный университет |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Tyumen State University |
Citation: | Gavrilyuk, V. V. Provincial faculty professional potential / V. V. Gavrilyuk // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 8 : Sociology. — P. 33–41. |
Abstract: | This article deals with an insufficiently studied issue of the relationship of human and professional potential. The methodology ofthe study and measurement technology of professional potential are identified in this article. Professional potential is treated as a form of human potential in the area of labour relations. Substantive characteristics of the professional potential are made up of four interrelated criteria: professional competence, innovation readiness, social development; cultural potential; and moral potential. Moreover, the article focuses on the problems of aging of the teaching staff in higher education and the specifics of their rotation in different regions of the country. Higher educational establishments in capitals still have the opportunity to recruit talented young scientists and teachers from Russian provinces. Provincial universities are forced on replenishing their human resource capacity only from graduates of regional universities, namely there is a simple reproduction of the existing schools of thought and traditions of vocational and educational activities. That is why the problem of the formation and implementation of the professional potential of young scientists and academic staff today is practically significant. В данной статье рассматривается недостаточно изученный вопрос взаимосвязи человеческого и профессионального потенциала. В данной статье раскрывается методология исследования и технология измерения профессионального потенциала. Профессиональный потенциал рассматривается как форма человеческого потенциала в сфере трудовых отношений. Содержательные характеристики профессионального потенциала складываются из четырех взаимосвязанных критериев: профессиональная компетентность, готовность к инновациям, социальное развитие, культурный потенциал и нравственный потенциал. Кроме того, в статье рассматриваются проблемы старения профессорско-преподавательского состава в высших учебных заведениях и особенности их ротации в разных регионах страны. Столичные высшие учебные заведения по-прежнему имеют возможность привлекать к работе талантливых молодых ученых и преподавателей из российских провинций. Провинциальные университеты вынуждены пополнять свой кадровый потенциал только за счет выпускников региональных вузов, а именно происходит простое воспроизводство существующих научных школ и традиций профессионально-образовательной деятельности. Именно поэтому проблема формирования и реализации профессионального потенциала молодых ученых и профессорско-преподавательского состава сегодня является практически актуальной. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/34642 |
ISSN: | 2307-6445 2309-7051 |
Source: | Tyumen State University Herald. — 2013. — № 8 : Sociology |
Appears in Collections: | Tyumen State University Herald
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.