Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35179
Title: | Figure and image in contradiction of the figurative and expressive |
Other Titles: | Фигура и образ в противоречии изобразительного и выразительного |
Authors: | Pupysheva, I. N. Shcherbinin, M. N. Пупышева, И. Н. Щербинин, М. Н. |
Keywords: | figure image literal meaning figurative meaning буквальный смысл образ фигуральный смысл фигура |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Tyumen State University |
Citation: | Pupysheva, I. N. Figure and image in contradiction of the figurative and expressive / I. N. Pupysheva, M. N. Shcherbinin // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 10 : Philosophy. — P. 102–108. |
Abstract: | In this paper the category of a «figure» is explored from the aesthetic point of view. This kind of method makes assertions about afigure as a particular type ofan image. Thus, the figure, figurative, and «figural» go beyond the limits of sculptural embodiment and image of pictorial art. Literary image is reviewed in terms of its «figural» capabilities. Correlation of the literal and figurative is conducted against the background of logic and aesthetic-anthropological rules of sense formation. It is underlined that aesthetics is not simply opposed to logic. The dialectics of literal and figurative is represented as one of the main factors of the development of literature, which is detected in opposition of trends, genres and styles of literature. «Figural» capacities of the image are portrayed as existing both in a figurative and in a literal utterance. Figural nature of the image is analyzed through an example of the fable «The Crow and the Fox». The fables by J. La Fontaine and I. A. Krylov are compared; an analogy between cultural, historic, and mental peculiarities of deceit in two cultures is shown. Категория «фигура» в статье рассматривается с точки зрения ее эстетических возможностей. Это позволяет судить о ней как об особой разновидности художественного образа. При этом расширяются границы фигуры, фигурального, «фигуративного» за пределы скульптурного воплощения и изображения живописи. Литературный образ рассматривается с точки зрения его «фигуративных» возможностей. Проводится соотнесение буквального и фигурального с точки зрения логических и эстетико-антропологических закономерностей смыслополагания. Подчеркивается несводимость эстетического противопоставления логическому. Диалектика буквального и фигурального представляется как один из факторов развития литературы, обнаруживается в оппозиции литературных направлений, жанров и стилей. «Фигуративные» возможности образа показываются как наличествующие и в фигуральном, и в буквальном высказывании. Фигуративность образа рассматривается на примере басенного сюжета «Ворона и лисица». Сравнивается басенный текст Ж. Лафонтена и И. А. Крылова, проводится аналогия с культурными, историческими, ментальными особенностями восприятия обмана. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35179 |
ISSN: | 2307-6445 2309-7051 |
Source: | Tyumen State University Herald. — 2013. — № 10 : Philosophy |
Appears in Collections: | Tyumen State University Herald
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.