Abstract: | This paper analyses the problem of religious discourse from the semiotic point of view. The author underlines the difference between religious and theological discourses. The religious discourse is wider: its elements can be found within belle-letters, journalistic, scientific styles. Moreover, it has a double-sided character: on the one hand, religious discourse includes discourse of religion (inner discourse, practice of believers), on the other hand – discourse about religion (outer discourse, beyond religious practices). The problem arises on the border of these discourse areas, when the subject-discourse bearer combines both sides. To exemplify such a problematic area, the paper presents religious philology – a trend in post-Soviet philological research, which contained not only ethical but also conceptual-methodological grounding of a philologist on the doctrine of the faith. This approach shows a significant drawback connected with an attempt to substitute a thorough analysis of a text by its ideological correction. The author comes to the conclusion of necessity of another approach, semiotic in nature, to the study of religious discourse, religious objects and practices. Such kind of approach concedes multiple interpretations. To exemplify a semiotic research of a religious sanctity, this paper analyses the work Lecture on the Holy Trinity of Andrey Rublev by J.-M. Floch (1947-2001), the Paris School of Semiotics representative. В статье с семиотических позиций анализируется проблема религиозного дискурса. Автором подчеркивается отличие религиозного дискурса от богословского. Религиозный дискурс шире: его элементы встречаются в художественных, публицистических, научных текстах. Кроме того, он носит двусторонний характер: с одной стороны, в религиозный дискурс входит дискурс религии (дискурс «изнутри», практики верующих), с другой – дискурс о религии (дискурс «снаружи», вне практик). Проблемной представляется та пограничная дискурсивная область, в которой субъект, носитель дискурса, сочетает оба взгляда. В качестве примера такой области приводится, в частности, «религиозная филология» – направление в постсоветских исследованиях словесности, предполагающее не только этическую, но и концептуально-методологическую опору исследователя-филолога на исповедуемое им вероучение. Это направление обнаруживает существенный перекос, связанный с попыткой заменить скрупулезный анализ того или иного текста его идеологической «корректировкой». Автором делается вывод о необходимости иного, семиотически организованного, подхода к изучению религиозного дискурса, религиозных объектов и практик. Такой подход допускает множество путей интерпретации. В качестве примера семиотического исследования религиозной святыни приводится работа исследователя Парижской школы семиотики Ж.-М. Флоша (1947-2001) «Прочтение «Троицы» Андрея Рублева». |