Abstract: | Various forms of street art are investigated in this paper in the context of urbanization issues. Large cities change the mentality of a man, generating alienation, distance, and segregation in society. Street art is regarded as a phenomenon, transforming social and existential space as well as a city landscape. The paper traces a correlation between an activity of members of situationist International and modem artistic activism. As one of the strategies breaking alienation the situationists suggested to construct atypical, routine-free situations, which were to be followed by arrangement of principally new links among people in order to liquidate atomization of society. In all its manifestations (actionism, graffiti, flashmob, etc.) street art places spectators into an unusual context of perception where they can experience feelings hardly possible in ordinary life. Street art is reviewed as an attempt to break free from urban environmental suppression by means of creating unexpected sometimes ironic modes of space art based on game or experiment. Различные формы уличного искусства исследуются в данной статье в контексте проблемы урбанизации. Крупные города меняют ментальность человека, порождая в обществе отчуждение, отстранение, разобщенность. Уличное искусство (стрит-арт) рассматривается в качестве феномена, трансформирующего не только пространство городского ландшафта, но и пространства социальное и экзистенциальное. В статье прослеживается связь между деятельностью представителей ситуационистского интернационала и художественным активизмом современности. В качестве стратегии преодоления отчуждения ситуцианисты предлагали конструирование ситуаций – нетипичных, отличных от обыденных, призванных повлечь за собой установление принципиально новых связей между людьми и ликвидировать атомизацию общества. Стрит-арт во всех его проявлениях (акционизм, граффити, флэш-моб и т.д.) помещает зрителя в непривычный контекст восприятия, позволяя ему пережить ощущения, в повседневной жизни маловероятные. Стрит-арт рассматривается как попытка преодоления урбанистического «угнетения средой» посредством создания неожиданных решений декорирования пространства, решений, в равной степени ироничных, игровых и экспериментальных. |