Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35188
Title: Space-time concept of an impressionistic painting
Other Titles: Пространственно-временная концепция импрессионистической картины
Authors: Kuznetsova, L. V.
Кузнецова, Л. В.
Keywords: space of an impressionistic painting
subject-temporal concept of French impressionists
C. Monet
extreme positivism (subjectivism and sensualism)
Zen Buddhism
пространство импрессионистической картины
дзэн-буддизм
крайний позитивизм (субъективизм и сенсуализм)
К. Моне
предметно-временная концепция французских импрессионистов
Issue Date: 2013
Publisher: Tyumen State University
Citation: Kuznetsova, L. V. Space-time concept of an impressionistic painting / L. N. Kuznetsova // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 10 : Philosophy. — P. 151–156.
Abstract: Exploring the Philosophy of an Impressionistic Painting field of research, this paper focuses on such kind of fundamental aspect as a problem of space and time. Novelty and objectivity of this research is in an attempt to find the origin of the space-time concept of an impressionistic painting within the framework of two philosophical systems: West European and Far Eastern (Japanese). Research results substantiate our assumption that the category of impressionistic time and space reflects new mentality for European tradition, breaking through positivist limits of the age. The space-time concept of impressionists happens to be closer to the Japanese world perception and philosophical tradition (Zen Buddhism) in terms of its aims and choice of artistic devices, as well as interrelations between spaces of a picture, artist and spectator. The reviewed sources make it possible to conclude that impressionists for the first time ever abandon the European tradition of existential consistency for the unstable subject-temporal concept, confirming continuous cooperation between the categories of space and time, and dominance of the latter.
Развивая тему исследования «Философия» импрессионистической картины», статья фокусируется на таком основополагающем ее аспекте как проблема пространства и времени. Новизна и цель данного исследования заключается в попытке поиска истоков пространственно-временной концепции импрессионистической картины в рамках двух философских систем: западноевропейской и дальневосточной (японской). Результаты исследования подтверждают предположение о том, что в категориях импрессионистического пространства и времени отражается новое для европейской традиции, преодолевающее позитивистскую ограниченность эпохи, мировосприятие. Пространственно-временная концепция импрессионистов оказывается более близкой к японскому мировидению и философской (дзэн-буддистской) традиции как с точки зрения цели и выбора художественных средств, так и взаимоотношений пространств картины, художника и зрителя. Рассмотренные данные позволяют прийти к выводу о том, что от принятой в западноевропейской традиции стабильности бытия импрессионисты впервые переходят к нестабильной предметно-временной концепции, утверждая беспрерывность взаимодействия категорий пространства и времени и доминанту последней.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35188
ISSN: 2307-6445
2309-7051
Source: Tyumen State University Herald. — 2013. — № 10 : Philosophy
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_10_151_156.pdf586.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.