Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35477
Title: | Dramatization role play as a means of multicultural development in cross-cultural dialogue |
Other Titles: | Ролевая игра-инсценировка как средство мультикультурного развития в межкультурном диалоге |
Authors: | Kozina, L. M. Козина, Л. М. |
Keywords: | cross-cultural dialogue multiculturalism role play-dramatization ролевая игра-драматизация межкультурный диалог поликультурность |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Tyumen State University |
Citation: | Kozina, L. M. Dramatization role play as a means of multicultural development in cross-cultural dialogue / L. M. Kozina // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 121–129. |
Abstract: | The article considers the cross-cultural dialogue as one of the pedagogical ways of multi-culturalism development, the actual quality of an individual in modern life. The cross-cultural dialogue is a powerful teaching tool for the education of new multi-cultural qualities of a person, because it develops only in the situation of clash of cultures and it always leads to the new sense meanings. The conflict between cultures in the cross-cultural dialogue is considered as the driving force of the dialogue leading to mutual understanding, and therefore to the formation of new personal meanings. In the proposed three-stage model of the cross-cultural dialogue organization, the aim of which is to begin a sense-building process and actualization of received meanings, the emphasis is given to the role game-dramatization. Role play-dramatization is one of the forms of teaching that encourages the formation of multiculturalism in the cross-cultural dialogue: empathy, tolerance, the ability to take a proactive stance. В статье рассматривается межкультурный диалог как педагогическое средство формирования поликультурности – актуального качества личности для современной жизни. Межкультурный диалог является мощным педагогического инструментом для воспитания новых поликультурных качеств личности в силу того, что он развивается только в ситуации столкновения культур и всегда ведет к смыслообразованию. Конфликт между культурами в межкультурном диалоге рассматривается как движущая сила диалога, ведущего к взаимопониманию, а вследствие этого – и к образованию новых личностных смыслов. В предлагаемой трехэтапной модели организации межкультурного диалога, целью которого является запуск процесса смыслообразования и актуализация полученных смыслов, акцент ставится на ролевой игре-драматизации. Ролевая игра-драматизация – одна из педагогических форм, способствующих воспитанию черт поликультурности в межультурном диалоге: эмпатийности, толерантности, умения занимать активную жизненную позицию. В статье представлен ход работы, сформулированы цели для каждого из этапов и приводится краткий анализ полученных результатов. |
URI: | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35477 |
ISSN: | 2307-6445 |
Source: | Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology |
Appears in Collections: | Tyumen State University Herald
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.