Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35491
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPankratova, L. E.en
dc.contributor.authorПанкратова, Л. Е.ru
dc.date.accessioned2024-12-23T04:23:29Z-
dc.date.available2024-12-23T04:23:29Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationPankratova, L. E. The question of educational anthropology formation / L. E. Pankratova // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 20–26.en
dc.identifier.issn2307-6445
dc.identifier.urihttps://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35491-
dc.description.abstractThe purpose of this paper is the analysis of the main stages in the development of educational anthropology. The XX century was called «the age of a child». This is due to the re-interpretation of the role and place of a child in culture and society. The child is as a subject of law, as a personality, as an object of education and socialization – this is a range of a theoretical interest in various spheres. Educational anthropology may be as a research field, representing a synthesis of different approaches to the phenomenon of a child and childhood. N.I. Pirogov, K.D. Ushinsky, L.N. Tolstoy, P.F. Lesgaft, A.P. Nechayev and other prominent Russian teachers and psychologists played a significant role in its formation. It is necessary to note a contribution of the German philosophers and teachers, such as O.F. Bolnov, G. Rot, G. Nol, etc. Today we can speak about the formation of educational anthropology as a science; about its system and interdisciplinary nature. Although the range of issues, concepts and methods of this science has not been well defined yet, no doubt, it has a theoretical and practical significance.en
dc.description.abstractЦелью статьи является анализ основных этапов развития педагогической антропологии. XX век называли «веком ребенка». Это связано с переосмыслением роли и места ребенка в культуре и обществе. Сам феномен детства становится предметом изучения различных наук. Ребенок как субъект права, как личность, как объект воспитания и социализации – вот спектр теоретического интереса в различных дисциплинах. Педагогическая антропология может служить тем исследовательским полем, на котором происходит синтез различных подходов к ребенку и феномену детства в целом. Значительную роль в ее становлении сыграли Н. И. Пирогов, К. Д. Ушинский, Л. Н. Толстой, П. Ф. Лесгафт, А. П. Нечаев и другие выдающиеся отечественные педагоги и психологи. Отдельно необходимо отметить вклад немецких философов и педагогов, таких как О. Ф. Больнов, Г. Рот, Г. Ноль и др. Сегодня можно говорить о сформированности педагогической антропологии как науки; об ее системном и междисциплинарном характере. Хотя круг проблем, понятий и методов данной науки еще не достаточно четко очерчен, ее теоретическая и практическая значимость несомненны.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoenen
dc.publisherTyumen State Universityen
dc.relation.ispartofTyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychologyen
dc.subjectanthropologyen
dc.subjecteducational anthropologyen
dc.subjectpedagogicsen
dc.subjectchilden
dc.subjectантропологияru
dc.subjectпедагогикаru
dc.subjectпедагогическая антропологияru
dc.subjectребенокru
dc.titleThe question of educational anthropology formationen
dc.title.alternativeК вопросу о становлении педагогической антропологииru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
local.description.firstpage20
local.description.lastpage26
local.issue9
Appears in Collections:Tyumen State University Herald

Files in This Item:
File SizeFormat 
TSUHerald_2013_9_20_26.pdf695.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.