DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Pankratova, L. E. | en |
dc.contributor.author | Панкратова, Л. Е. | ru |
dc.date.accessioned | 2024-12-23T04:23:29Z | - |
dc.date.available | 2024-12-23T04:23:29Z | - |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Pankratova, L. E. The question of educational anthropology formation / L. E. Pankratova // Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology. — P. 20–26. | en |
dc.identifier.issn | 2307-6445 | |
dc.identifier.uri | https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/35491 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this paper is the analysis of the main stages in the development of educational anthropology. The XX century was called «the age of a child». This is due to the re-interpretation of the role and place of a child in culture and society. The child is as a subject of law, as a personality, as an object of education and socialization – this is a range of a theoretical interest in various spheres. Educational anthropology may be as a research field, representing a synthesis of different approaches to the phenomenon of a child and childhood. N.I. Pirogov, K.D. Ushinsky, L.N. Tolstoy, P.F. Lesgaft, A.P. Nechayev and other prominent Russian teachers and psychologists played a significant role in its formation. It is necessary to note a contribution of the German philosophers and teachers, such as O.F. Bolnov, G. Rot, G. Nol, etc. Today we can speak about the formation of educational anthropology as a science; about its system and interdisciplinary nature. Although the range of issues, concepts and methods of this science has not been well defined yet, no doubt, it has a theoretical and practical significance. | en |
dc.description.abstract | Целью статьи является анализ основных этапов развития педагогической антропологии. XX век называли «веком ребенка». Это связано с переосмыслением роли и места ребенка в культуре и обществе. Сам феномен детства становится предметом изучения различных наук. Ребенок как субъект права, как личность, как объект воспитания и социализации – вот спектр теоретического интереса в различных дисциплинах. Педагогическая антропология может служить тем исследовательским полем, на котором происходит синтез различных подходов к ребенку и феномену детства в целом. Значительную роль в ее становлении сыграли Н. И. Пирогов, К. Д. Ушинский, Л. Н. Толстой, П. Ф. Лесгафт, А. П. Нечаев и другие выдающиеся отечественные педагоги и психологи. Отдельно необходимо отметить вклад немецких философов и педагогов, таких как О. Ф. Больнов, Г. Рот, Г. Ноль и др. Сегодня можно говорить о сформированности педагогической антропологии как науки; об ее системном и междисциплинарном характере. Хотя круг проблем, понятий и методов данной науки еще не достаточно четко очерчен, ее теоретическая и практическая значимость несомненны. | ru |
dc.format.mimetype | application/pdf | en |
dc.language.iso | en | en |
dc.publisher | Tyumen State University | en |
dc.relation.ispartof | Tyumen State University Herald. — 2013. — № 9 : Pedagogics. Psychology | en |
dc.subject | anthropology | en |
dc.subject | educational anthropology | en |
dc.subject | pedagogics | en |
dc.subject | child | en |
dc.subject | антропология | ru |
dc.subject | педагогика | ru |
dc.subject | педагогическая антропология | ru |
dc.subject | ребенок | ru |
dc.title | The question of educational anthropology formation | en |
dc.title.alternative | К вопросу о становлении педагогической антропологии | ru |
dc.type | Article | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | en |
local.description.firstpage | 20 | |
local.description.lastpage | 26 | |
local.issue | 9 | |
Appears in Collections: | Tyumen State University Herald
|