Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/36196
Title: Психология предпринимательства: исследование ценностных ориентаций владельцев малого семейного бизнеса : монография
Other Titles: Psychology of entrepreneurship: a study of the value orientations of small family business owners
Authors: Мурзина, Ю. С.
Позняков, В. П.
Murzina, Yu. S.
Poznyakov, V. P.
Keywords: отраслевая психология
предпринимательство
малый бизнес
семейный бизнес
ценностные ориентации предпринимателей
дружеские отношения
industry psychology
entrepreneurship
small business
family business
value orientations of entrepreneurs
friendly relations
Issue Date: 2022
Publisher: ТюмГУ-Press
Citation: Мурзина, Ю. С. Психология предпринимательства: исследование ценностных ориентаций владельцев малого семейного бизнеса : монография / Ю. С. Мурзина, В. П. Позняков ; Министерство науки и высшего образования Российской Федерации, Тюменский государственный университет, Институт психологии и педагогики. — Тюмень: ТюмГУ-Press, 2022. — 188 с. — Текст (визуальный) : электронный.
Abstract: В монографии представлены результаты теоретико-эмпирического исследования ценностных ориентаций российских предпринимателей в сфере семьи и бизнеса, а также раскрыт психологический подход к изучению феномена предпринимательства как экономико-психологического явления. Особый акцент сделан на семейном бизнесе как виде предпринимательства и особенностях ценностно-мотивационной сферы российских предпринимателей. Сформулирован авторский концептуальный подход к изучению ценностных ориентаций владельцев бизнеса, выполненный в идеографической методологии. Выявлены и проанализированы ценностные ориентации владельцев семейного и несемейного бизнеса. Полученные результаты позволяют делать выводы о динамике ценностных ориентаций владельцев бизнеса в зависимости от времени существования компаний; прогнозировать финансовую успешность бизнеса в зависимости от особенностей отношений в семье; описывать специфику ценностных ориентаций владельцев семейного бизнеса, которые смогли лучше адаптироваться к ограничительным мерам в период пандемии COVID-19. Адресована аспирантам, преподавателям высших учебных заведений, всем тем, кто профессионально интересуется вопросами изучения и развития малого бизнеса.
The monograph presents the results of a theoretical and empirical study of the value orientations of Russian entrepreneurs in the field of family and business, as well as a psychological approach to the study of the phenomenon of entrepreneurship as an economic and psychological phenomenon. Special emphasis is placed on family business as a type of entrepreneurship and the peculiarities of the value-motivational sphere of Russian entrepreneurs. The author's conceptual approach to the study of the value orientations of business owners, carried out in an ideographic methodology, is formulated. The value orientations of family and non-family business owners have been identified and analyzed. The results obtained allow us to draw conclusions about the dynamics of business owners' value orientations depending on the time of the company's existence; predict the financial success of the business depending on the specifics of family relationships; describe the specifics of the value orientations of family business owners who were able to better adapt to restrictive measures during the COVID-19 pandemic. It is addressed to graduate students, teachers of higher educational institutions, and all those who are professionally interested in the study and development of small businesses.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/36196
ISBN: 978-5-400-01687-5
Appears in Collections:Монографии

Files in This Item:
File SizeFormat 
Murzina_Poznyakov_972.pdf3.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.