Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/36522
Title: Procedure for Supporting Personal Self-Determination of Future Teachers Using an Individual Development Trajectory
Other Titles: Методика поддержки личностного самоопределения будущих учителей с использованием индивидуальной траектории развития
Authors: Неумоева-Колчеданцева, Е. В.
Neumoeva-Kolchedantseva, E. V.
Keywords: личностное самоопределение
саморегуляция
активность
педагогическая поддержка
медиация
индивидуальная траектория развития
этапы
действия
результаты поддержки
personal self-determination
self-regulation
activity
pedagogical support
mediation
individual trajectory of development
stages
actions
results of support
Issue Date: 2021
Publisher: Казанский федеральный университет
Citation: Neumoeva-Kolchedanceva, E. V. Procedure for Supporting Personal Self-Determination of Future Teachers Using an Individual Development Trajectory / Elena V. Neumoeva-Kolchedanceva // IFTE 2021 – VII International Forum on Teacher Education, Kazan Federal University, Russia. May 26–28, 2021. — ARPHA Proceedings 5: 1215-1225.
Abstract: В русле постнеклассической образовательной парадигмы гуманитарные практики, в том числе поддержка, становятся необходимыми. Понимание поддержки личностного самоопределения как медиации подразумевает поиск «инструментария», который не отчужден от личности. Основной опорой считается индивидуальная траектория развития, интегрирующая внутри- и интерсубъективные аспекты самоопределения. Необходимость объективизации и операционализации процесса поддержки актуализирует проблему теоретического обоснования и проектирования процедуры поддержки. Мы рассматриваем вспомогательную процедуру как обоснованную процедуру действий субъектов. Процедура обеспечивается определением вспомогательных этапов, описанием действий субъектов и их результатов. Поддерживающие этапы изоморфны основным этапам самоопределения и, соответственно, включают в себя: поддержку на этапе «самоопределения», поддержку на этапе самореализации и поддержку на этапе личностной самоактуализации. «Функционал» преподавателя включает в себя действия, направленные на активизацию процессов самоопределения личности в его интер- и интерсубъективном аспектах: «погружение» личности в деятельность с использованием широкого арсенала культурных посредников (слово, образ, действие) и таких методов, как анализ проблемных ситуаций, игровые имитационные действия, социальное общение и профессиональные тесты; содействие анализу, рефлексии и практическим действиям студента. Деятельность студента включает в себя: анализ проблемных ситуаций, «пробную» деятельность человека в смоделированных ситуациях, деятельность в профессиональном и жизненном контекстах; рефлексию своих действий. Скоординированный характер деятельности субъектов обеспечивается не только использованием соответствующего инструментария, но и облегчающим характером их взаимодействия.
In line with the post-nonclassical educational paradigm, humanitarian practices, including support, are becoming necessary. Understanding the personal self-determination support as mediation implies the search for a «toolbox» that is not alienated from the personality. An individual development trajectory integrating the intra- and intersubjective aspects of self-determination is considered to be the main support. The need to objectify and operationalize the supporting process actualizes the problem of theoretical justification and design for supporting procedure. We consider the supporting procedure as a well-founded procedure for the subjects’ actions. The procedure is provided by the identification of the supporting stages, a description of the subjects’ actions and their results. Supporting stages are isomorphic to the basic stages of self-determination and, accordingly, include: support at the stage of «self-determination itself», support at the stage of self-realization and support at the stage of personal self-actualization. The teacher’s «functionality» includes actions aimed at activating the processes of the personality’s self-determination in its inter- and inter-subjective aspects: personality «immersion» in the activities using a wide arsenal of cultural mediators (word, image, action) and methods such as analysis of problem situations, game imitation actions, social communication and professional tests; facilitation of analysis, reflection and practical student’s actions. The student activities include: analysis of problem situations, «trial» activity of the person in modelled situations, activity in professional and living contexts; reflex of his actions. The coordinated nature of subjects’ activities is ensured not only by the use of appropriate toolkit, but also by facilitating character of their interaction.
Conference name: VII международный форум по педагогическому образованию IFTE (International Forum on Teacher Education) «Перспективы и приоритеты педагогического образования в эпоху трансформаций, выбора и вызовов»
VII International Forum on Teacher Education IFTE-2021
Conference date: 26.05.2021-28.05.2021
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/36522
ISBN: 978-619-248-061-5
Source: ARPHA Proceedings. IFTE-2021. VII International Forum on Teacher Education
Appears in Collections:Материалы конференций, форумов, семинаров

Files in This Item:
File SizeFormat 
978-619-248-061-5_2021_1215_1225.pdf222.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.