Abstract: | This article analyzes various mechanisms for integrating scientific knowledge with the aid of sociology. The author aims to show the integrative potential of sociological science, the correlation of subject and methodology in the processes of scientific synthesis, the significance of metaparadigmal dialogue and synthesis for the formation of an integral system of socio-humanitarian knowledge. The main research methods include the analysis of real integration processes involving sociology, as well as the comparison of various mechanisms and results of scientific integration. The results show that the main mechanisms of integrative interaction of sociology with social sciences and humanities are the formation of industry-specific sociologies (e. g., economic and political sociology) and sociological paradigms. Special attention is paid to the inclusion of sociology in the processes of scientific synthesis, which involve interaction with complex areas of knowledge, the structural elements of which are natural science, social sciences, humanities, and technical components, as well as the elements that go beyond the actual scientific knowledge. Ecology and anthropology are considered as examples of such synthetic fields of knowledge. The author shows that in the process of forming social ecology (with the participation of sociological science), its complex character (subject-methodological “Trinity”) becomes more pronounced. The most significant and methodologically interesting aspect of the interaction between sociology and social anthropology (as a section of anthropology– a comprehensive study of man) can be considered the combination of their efforts to create an optimal model of theoretical humanitarian knowledge. The main conclusion, which has a certain degree of novelty, is the position that sociology, being included in various mechanisms of integration of scientific knowledge, contributes not only to the meaningful convergence of social sciences and humanities, but also to their adequate, deeper theoretical, and methodological self-determination. Статья посвящена анализу различных механизмов интеграции научного знания с участием социологии. Цель работы – показать интегративный потенциал социологической науки, соотношение предметных и методологических аспектов в процессах научного синтеза, значение метапарадигмального диалога и синтеза для формирования целостной системы социогуманитарного знания. Основными методами исследования выступили анализ реальных интеграционных процессов с участием социологии, а также сравнение различных механизмов и результатов научной интеграции. Показано, что основными механизмами интегративного взаимодействия социологии с другими социогуманитарными науками выступают формирование отраслевых социологий (экономическая социология, политическая социология и т. п.) и социологических парадигм, каждая из которых, как правило, базируется на приоритетных связях социологии с определенной дисциплиной социогуманитарного профиля. Особое внимание уделяется включению социологии в процессы научного синтеза, предполагающие взаимодействие с комплексными областями знания, структурными элементами которых являются естественнонаучные, социогуманитарные и технические компоненты, а также элементы, выходящие за пределы собственно научного знания. В качестве примеров таких синтетических областей знания рассмотрены экология и антропология. Показано, что в процессе формирования социальной экологии (с участием социологической науки) ее комплексный характер (предметно-методологическое «триединство») становится более выраженным. Наиболее же значимым и методологически интересным аспектом взаимодействия социологии и социальной антропологии (как раздела антропологии – комплексного учения о человеке) можно считать объединение их усилий по созданию оптимальной модели теоретического гуманитарного знания. Главным выводом, обладающим определенной степенью новизны, выступает положение о том, что социология, включаясь в разнообразные механизмы интеграции научного знания, способствует не только содержательному сближению социогуманитарных наук, но и их адекватному, более глубокому теоретико-методологическому самоопределению. |