Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7443
Title: Структурно-семантическая характеристика названий и описаний блюд в немецком ресторанном дискурсе
Other Titles: Structural and semantic characteristics of the names and descriptions of dishes in German restaurant discourse
Authors: Kantysheva, N. G.
Solovyova, I. V.
Кантышева, Н. Г.
Соловьёва, И. В.
Keywords: gastronomic discourse
restaurant discourse
nominations of menu dishes
description of the dish in the menu
structural and semantic characteristics of the nomination of dishes
language for special purposes
гастрономический дискурс
ресторанный дискурс
номинации блюд меню
описание блюда в структуре меню
структурно-семантическая характеристика номинации блюд
язык специальных целей
Issue Date: 2021
Publisher: Издательство Тюменского государственного университета
Citation: Кантышева, Н. Г. Структурно-семантическая характеристика названий и описаний блюд в немецком ресторанном дискурсе / Н. Г. Кантышева, И. В. Соловьёва. – Текст : электронный // Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates / главный редактор Н. Н. Белозёрова. – Тюмень : Издательство Тюменского государственного университета, 2021. – Т. 7, № 2(26). – С. 96-119.
Abstract: This article is devoted to a comprehensive study of the structural and semantic features of dish names and their descriptions in German in the field of restaurant discourse. The study employs cognitive discourse analysis, elements of comparative and contextological approaches, taking into account linguocultural parameters. The relevance of the comprehensive study of the names of dishes in restaurant discourse is due to an increased interest in the parameterization of lexical units in different types of institutional discourse. The scientific novelty of this work lies in the fact that for the first time, within the framework of a restaurant menu, not only the nomination of a dish is considered, but also the structural and semantic characteristics of its description are analysed. An attempt is made to analyse a connection between the nominations of dishes and their description in the restaurant menu, as well as to determine the semantic dominants of the genre under study. It is concluded that the text of the menu as a whole presents a combination of the language for special purposes and the language of advertising. In interaction with extralinguistic factors, the nominations of dishes and their descriptions not only document the culture of food in society, but also reflect the ethnocultural picture of the world. Based on the analysis of the menu texts, it is established that structurally the names of dishes are complex words or phrases, built mainly according to the attributive model. The description of dishes performs the function of verbalizing the sensations of taste and clarifying the method of preparing dishes, characterizing the quality of dishes, their ingredients, and the intensity of taste. Evaluative parameters in descriptions are expressed at the lexical, grammatical, syntactic and stylistic levels.
Статья посвящена комплексному исследованию структурных и семантических особенностей номинации названий блюд и их описаний на немецком языке в сфере ресторанного дискурса. В ходе исследования использован когнитивно-дискурсивный анализ, элементы сопоставительного и контекстологического подходов с учетом лингво­культурных параметров. Актуальность комплексного изучения наименований блюд в ресторанном дискурсе обусловлена повышенным интересом к изучению и параметрированию лексических единиц в разных типах институционального дискурса. Научная новизна работы состоит в том, что впервые в рамках ресторанного меню рассматривается не только непосредственно номинация блюда, но и структурно-семантические характеристики его описания. Предпринята попытка установить связь номинаций блюд с их описанием в ресторанном меню, а также определить семантические доминанты изучаемого жанра. Делается вывод о том, что текст меню в целом находится на границе между языком специальных целей и языком рекламы. Во взаимодействии с экстралингвистическими факторами номинации блюд и их описание не только документируют культуру питания в обществе, но и отражают этнокультурную картину мира. На основании анализа текстов меню устанавливается, что в структурном плане наименования блюд представляют собой сложные слова или словосочетания, построенные преимущественно по атрибутивной модели. Описание блюда выполняет функцию вербализации вкусовых ощущений и представляет собой уточнение способа приготовления блюда, подробное описание качественных характеристик блюд, их ингредиентов и интенсивности вкуса. Оценочные значения в описаниях могут быть выражены на лексическом, грамматическом, синтаксическом и стилистическом уровнях.
URI: https://elib.utmn.ru/jspui/handle/ru-tsu/7443
ISSN: 2411-197Х
2500-0896
Source: Вестник Тюменского государственного университета. Серия: Гуманитарные исследования. Humanitates. – 2021. – Т. 7, № 2(26)
Appears in Collections:Вестник ТюмГУ: Гуманитарные исследования. Humanitates

Files in This Item:
File SizeFormat 
humanitates_2021_2_96_119.pdf521.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.