Abstract: | The article is devoted to the key image of the historical and cultural landscape of Irbit – the Irbit fair. Based on the essays of the 19th century, three main trends in the depiction of the fair seasons of Irbit, which are dominant in different decades, are considered. In the economic essays by E. A. Verderevsky and A. G. Khitrov, the distinctive features of the Irbit Fair were first identified, and the topics of “trust” and “riddles” of the fair that were important for the trading community were declared. The second tendency of description, developing in the letters of E. A. Verderevsky and travel sketches of N. D. Teleshov developed the image of the fair season as a carnival, providing rich material for understanding the fair as a dystopia (M. Foucault), with special space-time relations, interconnection isolation and permeability. The third tendency of the image is found in the sketches of the Uralites D. N. Mamin-Sibiryak and K. D. Nosilov, aimed at improving public mores. In their texts, the fair becomes a kind of provocative landscape, both attracting and repulsive to the authors. Throughout its history, the Irbit Fair has retained its attractiveness for ethnographers, writers and folklorists as a representation of a wide range of social strata and ethnic groups. At the same time, there is no single narrative about the fair. By the end of the 19th century, the Ural literature focused on describing and exposing the spontaneous destructive forces that seize the community and the person during the days of the fair, while it was at this time that the local merchant class used the language of architecture to manifest their own collective identity. The growing gap reveals its adherence to principles during a radical rethinking of the historical and cultural heritage of Irbit in the 1920s-1930s. The article connects local “fair plots”, compares the views “from the outside” and “from the inside”, condenses the description of the regional literary context. Статья посвящена ключевому образу историко-культурного ландшафта Ирбита – ирбитской ярмарке. На материале очерков XIX века рассмотрены три основные тенденции в изображении ярмарочных сезонов Ирбита, которые выступают как доминирующие в разные десятилетия. В экономических очерках Е. А. Вердеревского и А. Г. Хитрова впервые были определены отличительные особенности Ирбитской ярмарки, заявлены важные для торгующего сообщества темы «доверия» и «загадки» ярмарки. Вторая тенденция описания, развивающаяся в письмах Е. А. Вердеревского и путевых очерках Н. Д. Телешова, разрабатывала образ ярмарочного сезона как карнавала, предоставляя богатый материал для осмысления ярмарки как дистопии (М. Фуко), с особыми пространственно-временными отношениями, взаимосвязью изолированности и проницаемости. Третья тенденция изображения обнаруживается в очерках уральцев Д. Н. Мамина-Сибиряка и К. Д. Носилова, направленных на оздоровление общественных нравов. В их текстах ярмарка становится своеобразным провоцирующим ландшафтом, одновременно притягивающим и отталкивающим авторов. На протяжении всей истории Ирбитская ярмарка сохраняет привлекательность для этнографов, литераторов и фольклористов в качестве репрезентации широкого спектра социальных слоев и этнических групп. При этом единого нарратива о ярмарке не складывается. К концу XIX века уральская литература сосредоточена на описании и разоблачении стихийных разрушительных сил, овладевающих сообществом и человеком в дни ярмарки, тогда как именно в это время местное купеческое сословие использует язык архитектуры для манифестирования собственной коллективной идентичности. Нарастающий разрыв обнаруживает свою принципиальность во время радикального переосмысления историко-культурного наследия Ирбита в 1920-1930-е гг. Статья соединяет локальные «ярмарочные сюжеты», сопоставляет взгляды «извне» и «изнутри», уплотняет описание регионального литературного контекста. |